VOORWOORD Ballustrada begint aan zijn derde jaargang met opnieuw een themanummer: De nieuwe jeugdliteratuur. Over dit onderwerp straks meer. Allereerst dient even duidelijk gemaakt wat de toekomstplannen zijn. Iedereen weet dat je beter oud en eenzaam kunt zijn dan een tijdschrift beginnen in Zeeland. Mooie Moeite was snel van het toneel verdwenen. Onze 'concurrent' Ietstelezen eindigde als advertentieblad en is nu opgeheven. Ballustrada bruist van het leven, maar kan best wat morele en vooral financiële steun gebruiken. Want van de bijdrage van de provincie kunnen we amper de nietjes in ons veelgeprezen om slag betalen. Hoe u ons kunt helpen? In de eerste plaats door het abonne mentsgeld over '89 over te maken zodra u de accept-giro van ons ontvangt. Wij hebben er ook geen bezwaar tegen als u een tientje extra overmaakt. Het geld gaat natuurlijk allemaal naar het tijdschrift. Geen enkele medewerker, noch de redactie wordt vergoed voor zijn/ haar inspanningen. Maar, en nu richten we ons even tot de pro vinciale overheid, het wordt een beetje veel gevraagd om te korten uit eigen zak te moeten bijpassen. (De redacteuren zijn allemaal oppassende gezinshoofden.) Twee keer per jaar wil de redactie met een themanummer uit komen. Het succes van het anarchisme-nummer is daar zeker debet aan. In juli verschijnt er een zomeruitgave met een gemengde inhoud. Vervolgens weer een themanummer en zo tegen het eind van het jaar krijgt iedere abonnee een literair-grafische verrassing thuisbezorgd. Met onze beperkte financiële middelen lijkt dit het maximaal haalbare. De Nieuwe Jeugdliteratuur. In zijn algemeenheid: Onzin natuur lijk. Wel laten we u kennismaken met enkele 'nieuwe' jeugd schrijvers, zoals Daniel Billiet, Johanna Kruit, Rindert Krom hout en met een paar stoere oudgedienden: Karei Eykman en Wim Hofman Van Daniel Billiet drukken we nog niet eerder gepubliceerde jeugdpoëzie af. Hetzelfde geldt voor Johanna Kruit. Zij vertelt bovendien iets over de techniek van het schrijven van kinder poëzie in een gesprek met André van der Veeke. Rindert Krom hout beantwoordt de onvermijdelijke vraag waarom hij voor kinde ren schrijft. Wim Hofman geeft fijntjes aan waar ANNWFN (Het andere land) ligt, Karei Eykman heeft zijn gedichten met de hand geschreven. Aan de andere kant van het literaire spectrum belicht Jaap Clement de mogelijkheden om kinderen poezie te laten schrijven. En Thea de Leeuwen vertelt over haar ervaringen als jeugd- bibliothecaresse in Middelburg. J. de Roovere tenslotte plaatst de Nederlandse jeugdliteratuur in historisch perspec tief 3

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 1989 | | pagina 9