BALLUSTRADA OPTIMA FORMA Waarom komen kinderen lachend vertellen dat hun opa gestorven is? Het lijkt me een vraag die voor kinderboekenschrijvers van belang is. Overigens is het huis of de school te klein als de hond, de hamster of de kat iets mankeert. Als ik jeugdliteratuur schreef, zou ik het wel weten: De Dood van Hektor, Minet op Drie Poten, Vaarwel Wolletje. Kinderen lezen graag ouderwetse, slecht geschreven jeugdboeken, waarin veel choco lademelk gedronken wordt, vader de krant leest of naar zijn werk is en moeder bij het interieur hoort. Kinderen hebben geluk kig geen goede smaak. Ik heb altijd konsekwent geprobeerd mijn dochters goede jeugdliteratuur op te drin gen. Enthousiast praatte ik op ze in over De Kleine Prins, Winnie de Poeh of Margriet zonder dat ik het kleine spoor van onder drukte irritatie op hun gezichten zag: ik had De Olijke Tweeling of De Kameleon aan moe ten prijzen, reeksen die in hun boekenkast al oververtegenwoordigd waren. Op een dag betrapte ik mijn jongste dochter met een boek van een van mijn fa voriete auteurs. Toen bleek dat ze in het geheim alle boeken las die er in huis waren. Op dat ogenblik haalde de snob opgelucht adem De richtingenstrijd binnen de Nederlandse poezie heeft ertoe geleid dat hermetisch staat voor huisbakken geknutsel. Het lijkt me goed om er Janos Pilinszky, wereldkam pioen hermetisch-verzen-schrijven, op na te lezen. Zijn versregels tasten het zenuw stelsel aan: hermetisch, verschroeiend. MINOR p.s. Mijn goede voornemen voor 1989: The Satanic Verses van Salman Rushdie aanschaffen en het boek uitlezen op de stoep van de dichtst bijzijnde moskee. (Geschreven voordat De Gek uit Quom de wereld opnieuw verraste.) 6

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 1989 | | pagina 12