Ook op het gebied van grafiek is er het een en ander te be
leven. Ramon de Nennie en Dave Meyer, o.a. illustrators van
Lurv(je) en de Krullebak (PZC-jeugdrubriek) hebben een prent
gemaakt naar aanleiding van een versregel van Toon Teilegen.
Beatrix van der Laan blijft de Schelde en zichzelf trouw. Jan
Verschoore tenslotte bezoekt Winnetou.
Los van het thema staan de bij dragen van Leendert Beije uit
Goes (grafiek en poezie).
NADER BESCHOUWD:
Tom Eyzenbach is graficus, illustrator en schilder, maar
vooral kunstenaar. Hij studeerde gebonden grafiek aan de
Rietveldakademie in Amsterdam en illustreert vanaf die tijd
artikelen in het N.R.C. Handelsblad, Elsevier en de Groene.
Illustreerde verschillende boeken, o.a. De Tovervinger van
Roald Dahl (1975), Zeven Verhalen van J. van Hattum (1977) en
Het Wonder lijk Verhaal van Hendrik Meier van Roald Dahl
1978), waarvoor hij het Gouden Penseel won. Maakt eigen boe
ken, zoals Décorum Démasqué, waarin hij zijn eigen waarne
mingen van de hedendaagse mens vastlegt, de Theatrale krant,
en Terugtrappen, een leporello, een boek waarvan de bladen
uit één lange gevouwen strook bestaan. Dit laatste naar aan
leiding van een opdracht van de Eerste Nederlandse Fiets
bond. In zijn werk is het uitgangspunt de manier waarop hij
als kind genoot van afbeeldingen, met een scherp oog voor
details. Die detaillering vind je terug in zijn eigen teke
ningen
Om zijn vakmanschap te illustreren drukt Ballustrada in dit
nummer enkele tekeningen af die Eyzenbach ons welwillend
toezond
Karei Eykman is naast kinderboekenschrijver ook aktief op veel
andere gebieden. Zo werkte hij mee aan televisieseries
(Stratemaker op Zee-show, Film van Ome Willem), diverse
radioseries, kindertoneel en kranterubrieken (De Blauw Geruite
Kiel). In 1975 kreeg hij de Zilveren Griffel voor de Vreselijk
verlegen Vogelverschrikker.
Het is een man met een anarchistische instelling, iemand die
kiest voor de zwakke groepen in de maatschappij. Een man die
de smaak van het verzet wil vasthouden. Schrijft spreektaal
in realistische bewoordingen, wat lang niet door iedereen
gewaardeerd wordt. Hangt de stelling aan, dat bij de beoor
deling van kinderboeken zaken als emotionele herkenbaarheid
zwaarder moeten wegen dan goed taalgebruik. "Schrijven voor
kinderen moet je doen zonder flauwekul".
Een aantal van zijn boeken en verhalen zijn vertaald in het
Deens en het Duits. Kreeg de Gouden Griffel voor zijn boek
Liefdesverdriet
Verdraagzaamheid is het belangrijkste thema van de kinderboe
kenschrijver Rindert Kromhout. Vindt zichzelf een schrijver
pur sang, waardoor hij een grote produktiviteit heeft. Heeft
eerder een boodschap voor de ouders dan voor de kinderen,
4