kip en slasaus zijn zijn favorieten en de sla gebruikt hij als
excuus daarvoor.
Er staat meer dan er te lezen is: Jean Paul heeft iets ge
schreven wat naar poezie ruikt.
Je kunt kinderen oeverloos laten schrijven. Je kunt ze ook be
perken door het geven van opdrachten.
Misschien is dat ook een taak voor begeleiders van kinderen.
En als het thema van de opdracht de kinderwereld innig omarmt
wordt het schrijfgereedschap vreugdevol vastgepakt, zoals bij
de achtjarige Jan uit Terhole het geval was:
blauw
de lucht
een ballon zweeft
er komt een mus
knal
Het onderwerp was kleur en de opdracht was zo geformuleerd dat
er 5 zinnen met in totaal 11 woorden uitkwamen.
Een beperking, die tot een prachtig suggestief resultaat kan
leiden
Sommigen gaan zo ver een opdracht te geven waarbij volgens
Japanse traditie een haiku het resultaat is:
bij de kassa sta ik nu
veel knopjes tu,tu
korting alleen hier
voor u
Of zelfs opdrachten waarbij de uiteindelijke tekst op een echt
gedicht lijkt omdat er rijm is ingebracht:
Een vogel in de lucht
zei met een zucht:
ik kan niet meer.
ik val haast neer!
Het kan allemaal. Als er maar afwisseling en opbouw is in de
opdrachten. De begeleider moet een doel voor ogen hebben en aan
een werkplan sleutelen.
Als je na het schrijven eenvoudig drukmateriaal aanreikt, zo
als een handdrukpers en zeefdrukramenkunnen de kinderen zelf
hun teksten in een bepaalde oplage drukken, evt. voorzien van
een pakkende en ook gedrukte illustratie.
Kinderen vinden het buitengewoon boeiend hun en eikaars tekst
en in een heel andere status te zien.
Gebundeld maken zij op zo'n manier hun eigen leesmateriaal op
een eigen manier en niveau.
Deze gedachte leunt tegen die van de bekende onderwijsver
nieuwer Freinet en wordt sinds jaar en dag uitgeprobeerd in de
zgn. taaldrukwerkplaatsen
29