0 Hij is zeker geen aanhanger van het anarchismeWansink"Het anarchisme betekent een bewust zich keren tegen alle dwang en gezag; het op de voorgrond schuiven van het persoonlijke, het principieel verwerpen van elke autoriteit, van alle macht van de een over de ander, het zich keren tegen kiesrecht en tegen parlementarisme." Het anarchisme wil de struktuur van de samen leving laten bepalen door de vrije zelforganisatie der indi viduen Wat is een anarchistisch gedicht? Het antwoord hierop kan niet moeilijk zijn. Sinds jaar en dag hebben we het over katholieke, protestantse en socialistische poezie. Deze benamingen hangen samen met de gezindheid die er uit spreekt. Dienovereenkomstig is anarchistische poezie poezie waaruit een anarchistische ge zindheid blijkt. In sommige gevallen is het niet mogelijk vast te stellen of een gedicht anarchistisch, socialistisch dan wel revolutionair zonder meer is. Zo was de opheffing van de staat iets waar ook niet-anarchistische socialisten eens voor waren. Bij voorgenoemde gedichten kan men spreken van een algemeen - socialistisch erfgoed. Kan anarchistische poezie tot ontwikke ling komen in een kapitalistische samenleving? Zonder nu tot historisch-materialistische haarkloverijen te vervallen mag gezegd worden dat de arbeidersbeweging een omvattende reaktie was op het ontstaan en de uitgroei van het kapitalistische produktie-systeemSocia 1isme sociaal-demokratie en anarchisme zouden er zonder de komst van het kapitalisme niet zijn geweest. Wat voor hèt anarchisme geldt moet ook gelden voor de anarchis tische uitingen, in casu voor de gedichten. Anarchistische poezie is bedoeld als protest en aanklacht en strijdroep tegen een verdorven maatschappij. En hiermee is de vraag of anarchis tische poezie tot ontwikkeling kan komen in een kapitalistische samenleving bevestigend beantwoord. Dan toch zit er hier een haar in de soep. Mensen worden in zeer sterke mate gevormd door de omgeving waarin zij opgroeien en door het regime dat over hen heerst. In een feodale maatschappij zullen de mensen naar feodale 'opvattingen' worden gevormd, in een kapitalistische geschiedt het overeenkomstige. Ook de bestrijders van bepaalde maatschappij- vormen zijn in hun wording niet aan dat soort machanisme ont komen. Hun visie heeft heel wat gemeen met de opvattingen waar tegen zij zo heftig ageren. Toen ik op zoek ging naar anarchis tische poezie uit overoude tijden - de laatste decennia van de vorige eeuw - verbaasde ik mij over het konservatieve karakter van het dichtwerk dat ik aantrof. Hadden zo opstandige lieden zich echt bediend van zo stoffige uitdrukkingswijzen? Ik kwam tot de gevolgtrekking dat de socialisten en de anarchisten van die dagen vóór alles een harde en bittere strijd hadden gevoerd, een strijd waarin voor fraaie kunstzinnige uitingen nauwelijks plaats was geweest. Zij waren de kinderen van hun tijd. Hun op standigheid tooide zich nog in de oude braaf-dege1ijke kledij, de vernieuwers van de poezie - de Tachtigers - waren nauwelijks aan bod gekomen. Het verlangen om zich uit te spreken was er bij die oude strijders, maar de passende woorden ontbraken nog. Onder die omstandigheden kon er geen sprake zijn van een andere poezie dan de gangbare. Van de in de 19de eeuw gangbare retoriek en gezwollen taal hebben de socialistische en de anarchistische poezie heel wat meegekregen. Hiervan nu een voorbeeld - lang niet het slechtste in zijn soort - van de destijds bekende dichter- liederenmaker P.C. de Ruyter. 11

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 1988 | | pagina 11