Betekenis en doorontwikkeling Afbeelding De Lourdesgrot bij de H. Blasiuskerk in Heinkenszand foto David Koren. landschap versterkt kunnen worden, of misschien beter: de erosie ervan tegengegaan kunnen worden. Zo zou in verschi^ende gekrompen dorpen de pLek van de kerk weer gevisuaLiseerd kunnen worden. Ook zouden er routes gemaakt kunnen worden tussen de circa dertig Zeeuwse bedevaartsplaatsen, bijvoorbeeld in de gemeente Hulst waar er al elf te vinden zijn. Daarnaast zouden de vele kerkenpaden weer hersteld kunnen worden, zodat de toegankelijkheid voor wandelaars wordt vergroot. Veel andere plekken in het landschap zijn vaak nog verborgen, zoals schuilboerderijen en het genoemde Mariaputje. Een enkele schuilkerk, zoals in Zuiddorpe, vormt nog een ruïne die bijna op instorten staat en zou weer hersteld kunnen worden. Maar ook in de Zeeuwse steden Liggen er nog kansen, zoaLs in MiddeLburg waar de contouren van de oude Sint-Pieterskathedraal in het straatbeeld zichtbaar gemaakt zouden kunnen worden. De exacte ligging is door archeologische opgravingen immers bekend. Kortom: er zijn kansen te over om de reLigieuze sporen in het Landschap te benutten en daarmee de beLeving van het landschap te versterken. David Koren belangrijke landschappelijke waarde door het gebruik van rotsen, bepLanting en soms ook water. De Heilige Maagd wees immers met haar vinger naar de rots (in Lourdes) waardoor er een bron ontstond. Hierdoor kon Bernadette, het veertien jarige herdersmeisje die Maria voor het eerst waarnam, zich wassen en ervan drinken, zoaLs het de Heilige Maagd had behaagd. Ook op andere pLaatsen werden processieparken ingericht waarin het Leven van Maria centraaL stond, zoaLs in het Mariapark van de kapel ter Eecken in KapeUebrug (1935). In Heikant ontstond er - een jaar eerder - een processiepark waarin het leven van de Heilige Theresia (Theresia van Lisieux) centraal staat. Weg- of veldkruisen zijn andere opvarende landschapselementen, die vooral in de rooms- kathoüeke delen van Nederland voorkomen, in Zeeland dus vooral in Zeeuws-Vlaanderen. Kruisen kunnen om uiteenlopende redenen zijn opgericht: om gewassen te beschermen tegen natuurrampen, ter herinnerring aan een overledene. De nieuwste vertaling van dit fenomeen zijn overigens de gedenktekens die her en der in het landschap opduiken ter ere van overLedenen door verkeersongeLukken, maar deze hebben niet primair een reLigieuze insteek. Hoewel niet iedereen religie een warm hart toedraagt, schuiLt de kracht van het reLigieuze Landschap in het verbinden, in het bieden van een vertrouwde, herkenbare, en daarmee prettige leefomgeving. Bovendien dragen de genoemde sporen bij aan de gelaagdheid van het landschap, waardoor het extra betekenis krijgt en interessanter wordt voor zoweL bewoners aLs bezoekers. Op veeL pLaatsen zou het reLigieuze Bronnen - S. Barends et al (1997). Over hagelkruisen, banpalen en pestbosjes. Uitgeverij Matrijs. - J. Geerse (2008). Zeven X Zeven. Verhalen bij religieus erfgoed. SCEZ. - W Meulenkamp P. de Nijs (1998). Buiten de kerk. Processieparken, Lourdesgrotten en Calvariebergen in Nederland en België. Uitgeverij Aspect. - www.zeeuwseankers.nl/verhaal/verdronken-devotie-van- hinkelenoord - www.zeeuwseankers.nl/verhaal/sacramentsprocessie- kwadendamme - www.meertens.knaw.nl/bedevaart/ - www.staatspareltjes.nl/index.php/zeeland-van-axel-tot- zijpe/37-gemeente-terneuzen/366-zuiddorpe-is-van-marie- cecile-en-joos - http://vrouweputje.nl/ 8 ZEEUWS ERFGOED nr. 4 2021

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2021 | | pagina 8