Afbeelding Links Overzicht van de herplaatste grenspalen bron: tekstbord bij Het Zwin, nabij grenspaal 365- Afbeelding rechts Uitzicht vanaf grenspaal 369 op de monding van Het Zwin. vloed, stormen en de veranderende ligging van de Zwinmonding. Om toch de grens te kunnen aanduiden werd deze paal nog tot driemaal toe herplaatst - 1952, 1954 en 1969 - in de laatste twee jaren telkens weer een stukje meer landinwaarts. In 1990 valt de paal opnieuw om, maar in 1995 wordt deze paal definitief verplaatst naar een hoger gelegen dijk met uitzicht op Het Zwin, zoals ook enkele anderen. In de delta van Het Zwin blijkt het iets moeilijker dan bij Retranchement om de loop van de grens goed aan te geven. De omstandigheden - met veel stroming, wind en zout - zijn er vijandiger. Zeker in deze streek is het noodzakelijk dat de palen jaarlijks geschouwd en zo nodig hersteld worden. Op basis van een overeenkomst uit 1847 zijn de kosten het ene jaar voor Nederland en het andere jaar voor België. De hoeveelheid aan grenspalen in en rond Het Zwin is op zich bijzonder, maar natuurlijk wel historisch verklaarbaar. Het Zwin was vroegers immers meer dan het huidige nationale park met belangrijke natuurwaarden wat het nu is. Het was een belangrijke havengeul die de stad Brugge verbond met de rest van de wereld en grote wel vaart bracht. Brugge groeide in de middeleeuwen zelfs uit tot een van de machtigste handelssteden van Europa. Met de (voortdurende) verzanding van Het Zwin werden ook de plaatsen in de bovenloop van de geul steeds belangrijker, zij het iedere keer voor relatief korte duur. Voorbeelden van deze voorhavens zijn Damme, Sluis en Sint Anna ter Muiden. Revitalisering van Het Zwin heeft lang boven de markt gehangen, onder andere door het graven van de Damse vaart in de negentiende eeuw. Maar aan deze dromen kwam definitief een einde toen tussen 1896 en 1905 het Kanaal Brugge-Zeebrugge gegraven werd en Brugge (opnieuw) een volwaardige zeehaven werd. Per saldo geven de grenspalen een interessante internationale en geopolitieke dimensie aan dit toch al unieke stukje Zeeland met z'n belangrijke historische vaarweg. Het project 'Verdwenen Zwinhavens' heeft dit jaar - met een fietsroute en een tentoonstelling - dan ook terecht nog eens de aandacht hiervoor gevraagd. David Koren Bronnen www.zeeuwseankers.nl; www.hetzeeuwselandschap.nl; www.zwin.be; www.grensmarkeringen.be; www.zwinstreek.eu/geschiedenis/heemkundige-kringen/ zoeken-in-publicaties/i2i5-grenspalen-i987-24; RDMZ (2003). Monumenten in Nederland - Zeeland. 24 ZEEUWS ERFGOED nr. 4 2021

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2021 | | pagina 24