Museum De Meestoof: "Heel nuttig en goed" OosterscheldeMuseum: "Geen oester door de keel" Museumboerderij Goemanszorg: "Andere uitstraling door jonge meiden" Afbeelding Opnames van MuseumTV bij Museum De Meestoof in Sint- Annaiand fotograaf Ar ie de Vliet. belangrijk in je promotie. Dit project stimuleert onze vrijwilligers om serieuzer met onze communicatie om te gaan. Sinds een paar maanden is er iemand van 27 jaar die onze website beheert. Hopelijk komen er meer jonge vrijwilligers die onze communicatie naar buiten kunnen versterken." Voor Rianne Verhees van Museum De Meestoof was het hele proces heel nuttig en goed. "Ons museum heeft negen onderwerpen en iedereen vindt zijn/haar eigen onderwerp heel belangrijk. Het was moeilijk om te schrappen. We hebben toen besloten om per doelgroep een onderwerp te kiezen. Aan kinderen tot 12 jaar wilden we de schoolklas laten zien. Voor de leeftijd 12 tot 30 laten we de escaperoom via een 'art bite' zien en in de langere film de ambachten- schuur. Bij deze doelgroep is de nadruk gelegd op het thema techniek en beroepskeuze. Voor de leeftijd 30 tot 60 jaar laten we keramiek zien. Dat is minder oud en stoffig en geeft een moderner beeld van ons museum. Het verhaal wordt gedaan door een Thoolse kunstenaar, wellicht kunnen we hem bij het museum betrokken houden. Als laatste laten we de doelgroep 60-plussers de Noorse woning zien. Onze voorzitter doet het welkomstwoord in Thoolse dracht." De draaidag is heel goed verlopen, vindt Verhees. "We waren wel zenuwachtig, maar de regisseur stelde ons heel erg op ons gemak", vertelt ze. "MuseumTV is een heel leuk project. Het is ook een mooie prikkel voor onszelf, om opnieuw na te denken over ons verhaal. Met welke slogan treden wij naar buiten? Hoe kun je mensen aansporen om bij ons op bezoek te komen? Het kennistraject met workshops geeft daar ook input voor. We hopen dat we hiermee veel meer bezoekers gaan trekken. Af en toe krijgen we nieuwe vrijwilligers die spontaan komen binnenlopen. Dat zal komen door de aandacht die er is op sociale media en in de krant." Adri Boone van het OosterscheldeMuseum in Yerseke heeft zich rotgelachen om de opnames van de drie dames voor de 'art bite'. "Ze filmden het proeven van oesters, maar ze konden geen enkele oester door hun keel krijgen! Er moet veel in geknipt zijn. Bij mij was het shot in een keer goed. Ik lust graag oesters. Het is het lekkerste product wat er is!" Anita de Munnik van Museumboerderij Goemans zorg in Dreischor was ook zeer te spreken over de 'art bite'. "Die jonge meiden geven meteen een hele andere uitstraling dan wat wij zelf kunnen neerzetten", laat ze weten. "Voor Goemanszorg is het lastig om wat jonger publiek te trekken. Met het filmmateriaal dat we nu hebben, kunnen we verschillende doelgroepen aanspreken en dat is hartstikke goed. Ik zou bijna zeggen voor de volgende musea die intekenen voor MuseumTV: stimuleer dat er een paar jongeren meekomen. Dat is echt heel leuk! We gaan de beelden ook tonen in ons museum café, want ons probleem is dat veel mensen alleen voor het café komen. Hiermee hopen we ze te verleiden om ook ons museum te bezoeken." Janneke de Wit Kijk voor de musea waar MuseumTV in Zeeland al is geweest op: www.museumtv.nl/provincie/zeeland of download de MuseumTV App. Voor Ziggo en KPN abonnees zit de MuseumTV App standaard op de tv. nr. 3 2021 ZEEUWS ERFGOED

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2021 | | pagina 9