flL^
im 1 - 1
De Opvreter en Door Ons Gedaen
Bundeling van krachten
Huisvesting
Afbeelding
Opening van de
tentoonstelling
Door Ons Gedaen in
Huis ten Bosch Art
Museum, Nagasaki op
14 december 2009.
In het midden staats
secretaris van
Economische Zaken
Frans Timmermans.
M
X**' P. B
I'
"Het bijzondere was dat de heLe opLage hand
matig, in zeefdruk is geproduceerd. Ik zie Iris nog
in haar atelier de zeven hanteren. Monnikenwerk,
maar met een prachtig resuLtaat."
Het museumconsuLentschap ontwikkeLde zich
verder. Er kwamen meer middelen beschikbaar
en dat zorgde weer voor meer initiatieven en
projecten. Wim noemt er twee waaraan hij goede
herinneringen heeft: De Opvreter en Door Ons
Gedaen.
De Opvreter was een meerjarig educatief project
waaraan op jaarbasis gemiddeld 150
basisschoLen met ruim 14.000 LeerLingen
meededen. Zij bezochten musea, werkten met
bewaarkisten en konden meedoen aan een
theatershow. Het Opvreter T-shirt dat LeerLingen
met hun museumbezoek konden verdienen is nu
een coLLector's item.
Door Ons Gedaen Leidde in 2000 tot de grootste
merkLap ter wereLd. Het was een vervoLg op een
behoudsproject over ingeLijst textieL en een
pubLicatie over de Zeeuwse merk- en stopLappen.
Het jaar 2000 was uitgeroepen tot het Jaar van het
TextieL. Wim herinnert zich nog de verbazing, maar
ook het enthousiasme toen hij bij een museum
bijeenkomst uitriep: "Weet je wat, we maken
gewoon de grootste merkLap ter wereLd!"
Het Leidde tot een participatieproject pur sang.
In totaaL 243 Zeeuwen borduurden hun Leven en
Leefomgeving in de vorm van een merkLap. Het
Leidde tot een ruim 125 meter Lange merkLap met
in kruissteek een bijzonder beeLd van ZeeLand
anno 2000.
Door Ons Gedaen Liep mee in het activiteiten
programma van de per 1 apriL 2001 opgerichte
Stichting CuLtureeL Erfgoed ZeeLand (SCEZ).
De merkLap was te zien tot ver in het buitenLand
(Bayeux in Frankrijk, Nagasaki in Japan).
Wim verteLt hoe hij in 2000 op verzoek van de
Provincie een inhoudeLijk kader voor de nieuwe
stichting opsteLde. Hij vond het een inspirerende
opdracht. Uitgangspunt was het behoud, het
beheer, de toegankeLijkheid, het onderzoek en de
ontsLuiting van het cuLtureeL erfgoed van ZeeLand.
Er moest een bundeLing van krachten komen.
Bij de start bestond die uit de Monumentenwacht
ZeeLand, het ProvinciaaL ArcheoLogisch Centrum
ZeeLand, het Bureau ProvinciaaL MuseumconsuLent
ZeeLand, de consuLent regionaLe geschied
beoefening ZeeLand, en nieuwe discipLines aLs
behoud, erfgoededucatie en streektaLen. Dat
Laatste was een sterk punt voLgens Wim omdat het
een bredere dimensie aan het erfgoedbeLeid gaf.
Nieuwe discipLines en taken zijn er ook Later nog
bijgekomen. Wim noemt het steunpunt
Monumenten en ArcheoLogie, cuLtuurhistorie,
voLkscuLtuur en de ondersteuning van vrijwiLLigers
organisaties. Het was voor Wim een prettige
uitdaging om die aLLemaaL in Erfgoed ZeeLand te
integreren.
De huisvesting van Erfgoed ZeeLand was in 2001
nog weL een dingetje. "We begonnen op vijf
Locaties en dat is niet fijn aLs je een organisatie
opbouwt. Bovendien waren de voorzieningen
op die pLekken ook niet aLLemaaL even goed. Aan
de andere kant kwam daardoor ook een beetje de
nr. 3 2021
ZEEUWS ERFGOED
11