Reizen in de Tijd door Zeeland *08 L 0 m <Sé>& WS| O vt fj 3 'A Nieuwe doorlopende leerlijn erfgoededucotie van start "Reizen in de Tijd brengt het verhaal achter ons regionale erfgoed dichter bij de kinderen" eizen Zeeuws Zeeland heeft een rijke geschiedenis en een ruim maritiemmuzEEum. aanbod aan erfgoed. De provincie heeft de grootste museumdichtheid van Nederland en telt meer dan 3.500 rijksmonumenten. Ook in het landschap zijn veel sporen uit het verleden terug te vinden. Een goed gevulde snoepkast waar het onderwijs gemakkelijk uit kan putten zou je denken. Reizen in de Tijd verbindt J-V.;\ bafitfcKool en muJeum r £3j 'v Nieuwe doorlopende leerlijn verbindt Looptijd S 7 Maar, dat is niet helemaal waar. In de afgelopen jaren is gebleken dat het aanbod van erfgoed en de vraag vanuit het onderwijs niet altijd op elkaar zijn afgestemd. Daarom hebben Erfgoed Zeeland, Cultuurkwadraat, de drie regionale cultuur educatiebureaus - Kunsteducatie Walcheren, KCE Oosterschelderegio, Cultuureducatie Zeeuws-Vlaanderen - en de vijf thema musea - Bevrijdingsmuseum Zeeland, Industrieel Museum Zeeland, Watersnoodmuseum, Zeeuws Museum, Zeeuws maritiem muZEEum - de handen ineengeslagen. De komende jaren, gaan deze partners, samen met de Archipelscholen Het Talent in MiddeLburg en De Ravenstein in Vlissingen en met Radar Scholen Jan Wouter van den Doelschool in Zierikzee en Onder de Wieken in Burgh- Haamstede, werken aan een doorlopende leerlijn op het gebied van erfgoed: Reizen in de Tijd door Zeeland. 22 ZEEUWS ERFGOED nr. 12021 Anne van Hehhe, bovenschoolse icc-er Radar Scholen De website vcm Reizen (n de Tijd biedt informatie over bezoehleSien van erfgoedinstellingen Dit aanbod v-wctt gstoond op een over lichtst aart 'Reizen in de Tijd door Zeeland' verbindt basisschool en erfgoedlocatie door middel van elf thema's die passen bij elk type basisonderwijs. Voor scholen wordt het hierdoor eenvoudiger om eigen lesstof te verbinden aan een locatiebezoek. Dankzij 'Reizen in de Tijd' maken leerlingen door de schooljaren heen een reis door de tijd in hun eigen omgeving, dicht bij huis of iets verder weg in Zeeland. Hoe verder op weg in de Leerlijn, hoe breder het perspectief en hoe groter de wereld. Reizen in de Tijd is zoveel mogelijk Lesstof vervangend. Het format werd samen met het onderwijs ontwikkeld door Erfgoed Gelderland en is daar inmiddels een beproefde en succesvolle methode voor erfgoededucatie. Het project heeft een looptijd van driejaar. In die periode worden lessen ontwikkeld voor verschillende musea, krijgen leerkrachten en museumkrachten trainingen, wordt er een kennisnetwerk opgebouwd en ontstaat er een duurzame samenwerking tussen scholen, erfgoedinstellingen en cultuureducatiebureaus. Na driejaar, is er een Zeeuwse doorlopende leerlijn erfgoededucatie ontwikkeld, die geïntegreerd wordt in de regeling Cultuureducatie met Kwaliteit en waar iedere aanbieder van erfgoededucatie op aan kan sluiten. Het project Reizen in de Tijd is mogelijk dankzij een bijdrage van de Provincie Zeeland, het Fonds voor Cultuur participatie, het Prins Bernhard Cultuurfonds Zeeland, de gemeenten Middelburg en Vlissingen. II Je kunt de Mal uït of hooit de Specialist in de Mas Gekoppeld oan de bezoeklessen zijn er activiteiten met de Mal die de leerkracht zelf In een les kon toepassen Heme's De beZoeMeS en bijbehorende activiteiten met de Maf vollen onder een van de 11 thema's en zijn verdeeld over de 8 leerjaren De thema's z(n gekoppeld aan lel- en Kerndoelen binnen het curriculum von het primair onderwijs Wie ben Wie ben je zelf en hoe verhoud je )e tot de ander en 4n ingedeeld tn l rede draden Wie wat bewaart Wot zoggen spullen over ons on wat is de waarde van verzamelen en I: De 11 thema's en do t r»de draden vormen het didactisch Kader van Heizen in de Tijd i/iliC Hstmn In da T^jd verbridt op deze manier het mvIevtnbciösK aan vndcrwijldoelen Kindwen bewust maken dat de «maevinj waarin zij opgroeien met een gegeven is moor het relvltaat van tientallen Mw xeS uK het verted en (positief en negatief). En dot w het heden er» de toekomst tefkans nieuwe keozee worden gemookt waarin z>j een rol gaan»- Danielle Often nr. 12021 ZEEUWS ERFGOED 23

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2021 | | pagina 12