Reizen in de Tijd door Zeeland
*08
L
0 m <Sé>&
WS|
O
vt fj 3 'A
Nieuwe doorlopende leerlijn erfgoededucotie van start
"Reizen in de Tijd
brengt het verhaal
achter ons regionale
erfgoed dichter bij
de kinderen"
eizen
Zeeuws Zeeland heeft een rijke geschiedenis en een ruim
maritiemmuzEEum. aanbod aan erfgoed. De provincie heeft de grootste
museumdichtheid van Nederland en telt meer dan 3.500
rijksmonumenten. Ook in het landschap zijn veel sporen
uit het verleden terug te vinden. Een goed gevulde
snoepkast waar het onderwijs gemakkelijk uit kan putten
zou je denken.
Reizen in de Tijd verbindt J-V.;\
bafitfcKool en muJeum r £3j 'v
Nieuwe doorlopende leerlijn verbindt
Looptijd
S 7
Maar, dat is niet helemaal waar. In de afgelopen
jaren is gebleken dat het aanbod van erfgoed en
de vraag vanuit het onderwijs niet altijd op elkaar
zijn afgestemd. Daarom hebben Erfgoed Zeeland,
Cultuurkwadraat, de drie regionale cultuur
educatiebureaus - Kunsteducatie Walcheren,
KCE Oosterschelderegio, Cultuureducatie
Zeeuws-Vlaanderen - en de vijf thema musea -
Bevrijdingsmuseum Zeeland, Industrieel Museum
Zeeland, Watersnoodmuseum, Zeeuws Museum,
Zeeuws maritiem muZEEum - de handen
ineengeslagen.
De komende jaren, gaan deze partners, samen
met de Archipelscholen Het Talent in MiddeLburg
en De Ravenstein in Vlissingen en met Radar
Scholen Jan Wouter van den Doelschool in
Zierikzee en Onder de Wieken in Burgh-
Haamstede, werken aan een doorlopende
leerlijn op het gebied van erfgoed:
Reizen in de Tijd door Zeeland.
22
ZEEUWS ERFGOED
nr. 12021
Anne van Hehhe, bovenschoolse icc-er Radar Scholen
De website vcm Reizen (n de Tijd biedt informatie
over bezoehleSien van erfgoedinstellingen
Dit aanbod v-wctt gstoond
op een over lichtst aart
'Reizen in de Tijd door Zeeland' verbindt
basisschool en erfgoedlocatie door middel van elf
thema's die passen bij elk type basisonderwijs.
Voor scholen wordt het hierdoor eenvoudiger om
eigen lesstof te verbinden aan een locatiebezoek.
Dankzij 'Reizen in de Tijd' maken leerlingen door
de schooljaren heen een reis door de tijd in hun
eigen omgeving, dicht bij huis of iets verder weg
in Zeeland. Hoe verder op weg in de Leerlijn, hoe
breder het perspectief en hoe groter de wereld.
Reizen in de Tijd is zoveel mogelijk Lesstof
vervangend. Het format werd samen met het
onderwijs ontwikkeld door Erfgoed Gelderland en
is daar inmiddels een beproefde en succesvolle
methode voor erfgoededucatie.
Het project heeft een looptijd van driejaar. In
die periode worden lessen ontwikkeld voor
verschillende musea, krijgen leerkrachten en
museumkrachten trainingen, wordt er een
kennisnetwerk opgebouwd en ontstaat er een
duurzame samenwerking tussen scholen,
erfgoedinstellingen en cultuureducatiebureaus.
Na driejaar, is er een Zeeuwse doorlopende
leerlijn erfgoededucatie ontwikkeld, die
geïntegreerd wordt in de regeling Cultuureducatie
met Kwaliteit en waar iedere aanbieder van
erfgoededucatie op aan kan sluiten. Het project
Reizen in de Tijd is mogelijk dankzij een bijdrage
van de Provincie Zeeland, het Fonds voor Cultuur
participatie, het Prins Bernhard Cultuurfonds
Zeeland, de gemeenten Middelburg en Vlissingen.
II
Je kunt
de Mal uït
of hooit de
Specialist in de Mas
Gekoppeld oan de bezoeklessen zijn er
activiteiten met de Mal
die de leerkracht zelf In een les kon toepassen
Heme's
De beZoeMeS en bijbehorende activiteiten met de Maf
vollen onder een van de 11 thema's en zijn verdeeld over de 8 leerjaren
De thema's z(n gekoppeld aan lel- en Kerndoelen
binnen het curriculum von het primair onderwijs
Wie ben
Wie ben je zelf en hoe
verhoud je )e tot de ander
en 4n ingedeeld tn
l rede draden
Wie wat bewaart
Wot zoggen spullen over ons on wat is
de waarde van verzamelen en I:
De 11 thema's en do t r»de draden vormen
het didactisch Kader van Heizen in de Tijd
i/iliC
Hstmn In da T^jd verbridt op deze manier
het mvIevtnbciösK aan vndcrwijldoelen
Kindwen bewust maken dat de «maevinj waarin zij opgroeien met een
gegeven is moor het relvltaat van tientallen Mw xeS uK het verted en
(positief en negatief). En dot w het heden er» de toekomst tefkans nieuwe
keozee worden gemookt waarin z>j een rol gaan»-
Danielle Often
nr. 12021
ZEEUWS ERFGOED
23