mi MIESST' SfeTAMPg UITGELICHT In De Wete schrijft Jules Braat over de opkomst, groei en ondergang van het Middelburgse bedrijf De Gruyter Zoon. Weinig mensen weten nog dat de uitdrukking 'Het Snoepje van de Week' oorspronkelijk een reclamezin was van het kruideniers- en supermarktbedrijf P de Gruyter Zoon, dat tot 1977 in heel Nederland winkels exploiteerde, ook in Middelburg. In 1818 begon Petrus de Gruyter in 's-Hertogenbosch de eerste zaak, waar onder andere granen, zaden en kippenvoer werden verkocht. Het bedrijf ontwikkelde zich steeds verder en ging ook producten van boeren uit de omtrek opkopen en door verkopen. Eerst bleef het bedrijf uitsluitend een Bossche aangelegenheid, maar in 1896 werd de eerste winkel in Utrecht geopend, daarna ook in Amsterdam. De twee broers De Gruyter die toen het bedrijf runden, streefden naar een landelijk netwerk van filialen en vanaf 1905 kwam de groei Rink op gang. In 1921 waren er honderd filialen en op het hoogtepunt waren er zelfs zeshonderd zaken in het hele land. De Gruyter Zoon werd op 15 april 1918 ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel in Middelburg, met adres Lange Delft B 157. De Gruyter adverteerde regelmatig in de krant: kopers van grote hoeveelheden werden beloond met lagere prijzen, je kon wikkels van chocoladeartikelen sparen voor een bepaald chocoladeproduct, en ook zaten er gedichtjes bij bepaalde producten. Het bedrijf is vooral bekend geworden door de koffie van uitstekende kwaliteit en ook de thee was in trek. Tot het begin van de Tweede Wereldoorlog verliepen de zaken rustig. In 1932 drukte een bezorger uit Koudekerke 150 gulden achterover van zijn baas, waarschijnlijk door de crisistijd, maar veel incidenten waren er niet. De Gruyter deed in die periode een schenking van 500 gulden aan het Middelburgse Crisiscomité. Op 17 mei 1940 werd de winkel totaal verwoest bij de grote stadsbrand. In recordtempo opende de firma een tijdelijke winkel in de Lange Noordstraat 41, en in december werd al een grotere, ook weer tijdelijke, winkel in de lange Delft 131 betrokken. Om na de brand de herbouw een harmonische eenheid met de monumentale binnenstad te laten vormen werd de Stichting Herbouw Middelburg opgericht. Nadat de gemeente percelen voor de herbouw had toegewezen, ontstond daarover onenigheid tussen de Gruyter en de eigenaar van het aangrenzende pand, de ijzerhandel van De Jager. Na veel overleg kwam er een polderoplossing: De Gruyter betaalde schadevergoeding en De Jager staakte zijn verzet. In januari 1942 stuurde De Ruyter zijn plan en tekeningen in en al in februari werd de bouw gegund aan Th. van Doorn in Krabbendijke. Rijkscommissaris Sejss-Inquart gooide echter roet in het eten en alle bouw vergunningen werden ingetrokken. aan de Lange Delft 3 geopend. In dat jaar werd ook het bekende 'Snoepje van de Week' ingevoerd. Dat was een slimme zet om een suikeroverschot tot snoep te verwerken. Bij aankoop van f2,50 kon je voor 10 cent een zakje snoep van één ons kopen, plus een verrassing voor de kinderen. De actie werd een doorslaand succes! Aan het winkelpersoneel werden serieuze eisen gesteld. De proeftijd duurde twee maanden. Iedere nieuwe winkeljuffrouw kreeg het boekje Weihom juffrouw, met wenken over het vakken vervullen, hoe de klanten te benaderen, verzorgd uiterlijk enzovoort. De kruideniersbranche had in de jaren zestig drie grote spelers: Albert Heijn, De Gruyter en Simon de Wit. Vooral Albert Heijn was een geduchte concurrent. Door de toegenomen welvaart had het publiek meer te besteden en omdat De Gruyter uitsluitend eigen producten verkocht, zochten de klanten naar een groter assortiment. In 1965 nam Unilever de macht van de familie De Gruyter over en koos voor een super marktmodel met meer verschillende producten. Toch ging het bergafwaarts en in 1970 werd het bedrijf overgedaan aan de Steenkolen Handels Vereniging (SHV). Laatstgenoemde kwam op de proppen met plannen voor een grote zelfbedieningszaak, die volgens een De Gruyterdelegatie ook in hun strategie paste. Zo kwam het Trefcenter tot stand, gunstig gelegen tegen het stadshart aan. Maart 1974 was de opening van de 'Tref', zoals de winkel al gauw genoemd werd. De opening was een groot succes, onder andere door medewerking van André van Duin en Piet Romer en een muzikale show van het trompetterskorps Juliana. Na de opening werd de winkel van De Gruyter in de Lange Delft gesloten. Al snel bleek dat SHV zich aan De Gruyter vertild had en in 1976 werd het bedrijf in onderdelen verkocht. Na de 'uitverkoop' verdween de naam van de eens zo machtige winkelketen De Gruyter uit het straatbeeld. Nu is het Trefcentrum een supermarkt van Albert Heijn, ooit de grote concurrent van De Gruyter. De oorlogstijd was zowel voor het winkel personeel als voor de klanten moeilijk; wel sloeg De Ruyter zich er redelijk doorheen, met handige opbergmapjes voor de distributiebonnen en door een serie van elf boekenleggers uit te geven, die verstrekt werden bij aankoop van een pot jam. Na de bevrijding duurde het nog jaren voor alle problemen over vergunningen en dergelijke met de verschillende instanties waren opgelost: pas in augustus 1950 werd de nieuwe, moderne winkel ^FC^UVTF-^ tu AIIÏTO Diverse reclame-uitingen bron: internet, De Wete, 2020,1. 30 -*■ ZEEUWS ERFGOED nr. 2 2020

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2020 | | pagina 30