"Een museum is een open en gastvrij huis" De inrichting moet inhoudelijk verschillende generaties aanspreken. Het moet boeiend zijn voor groot en klein en alleen, met twee of in een groep te bezoeken zijn. De routing is zo bedacht dat er verschillende plaatsen zijn waar je met een groep rond een display kunt staan voor gezamenlijke uitleg, om daarna weer verspreid, in groepjes of individueel, de zaal verder te verkennen. s Landshuis, een huis vol verhalen Het gebouw zelf is letterlijk het grootste collectie stuk en een sterke troef voor het gevoel van authenticiteit. De plek ademt geschiedenis. Het huis speelde lange tijd een belangrijke rol in de lokale politiek en rechtspraak. De houten gevangeniscel met inscripties blijft intact en wordt voor een unieke bezoekersbeleving ingezet, met informatie over het strafsysteem van die tijd. Verhaallijn De museale inrichting die Madoc voor ogen heeft, is gericht op het meenemen van bezoekers in een epische vertelling met veel personages. De vertelling begint met een overkoepelend verhaal 'the making of Hulst', een proloog over het woeste land bij de zee. Onder invloed van de zee heeft Hulst indrukwekkende landschappelijke transformaties doorgemaakt. De landschappelijke ontwikkelingen, zowel door mens als natuur, maken duidelijk hoe Hulst in de middeleeuwen een bloeiende haven- en handelsstad kon worden. Vervolgens braken er voor Hulst met de Tachtig jarige Oorlog moeilijke tijden aan. Hulst wisselde meerdere malen van regiem (Staats of Spaans). De vestingwallen werden aangelegd en versterkt. Het gebied rond Hulst werd de nieuwe grens tussen Nederland en Vlaanderen, met alle gevolgen van dien. Een allegorische uittochtprent toont de massale vlucht van het volk uit de 'bezette' stad. Vervolgens wordt de link gelegd naar markante grensgebeurtenissen in de twintigste eeuw: de 'dodendraad', vluchtelingen, grenssmokkel, verbindingswegen, oorlogen en overstromingen. De onderwerpen geven een verklaring voor de beleefde identiteit van Hulst, de meest Vlaamse stad van Nederland. Variatie Variatie is het toverwoord. Naar gelang van het onderwerp zal elke zaal een andere beleving bieden. Blikvangers die tot de verbeelding spreken, moeten ervoor zorgen dat bezoekers hun ervaring vlot kunnen navertellen. Een mix van diverse verteltechnieken geven de nodige uitleg. Zowel klassieke middelen (tekst, maquettes, kaarten en tekeningen) als multimedia (audio- verhalen, soundscapes, animatiefilmpjes, beeld montages en interactieve applicaties) zorgen voor gelaagdheid, afgestemd op de belangstelling van de bezoeker. Collectie De moderniseringsslag en met name de nieuwe verhaallijn hebben gevolgen voor de collectie. De huidige collectie van het museum is zeer divers en zal straks niet in haar geheel meeverhuizen. Er wordt een kwaliteitsslag gemaakt, waardoor alleen de fraaiste exemplaren meegaan. Daarbij wordt onder andere gekeken naar collectiestukken die passen bij de nieuwe verhaallijn van het museum. Stukken die niet meer in de collectie passen worden op een zorgvuldige manier afgestoten. Bert: "Het aantal objecten op zaal wordt minder, maar er komen ook nieuwe thema's bij, zoals de Eerste Wereldoorlog, Belgische vluchtelingen en de invloed van Gent en omgeving in dit gebied. Er komen veel Belgen naar Hulst. Zij vormen een interessante doelgroep die wij met dit verhaal naar het museum proberen te trekken." De verbouwing en verhuizing kosten in totaal anderhalf miljoen euro. Daarmee krijgt Hulst een prachtige publiekstrekker waar Hulstenaren trots op kunnen zijn. De visie van Madoc: een museum is een open, vriendelijk en gastvrij huis waarin iedereen zich meteen welkom voelt, zowel de inwoners, het museumteam, de stakeholders als het brede publiek. Museum Hulst wordt een huis vol verhalen en zal een verrassende en rijke ervaring gaan worden voor jong en oud. De verhalen geven inzicht in de geschiedenis van Hulst en de bewoners, met een focus op de ontwikkeling van het landschap, de bewoners en de impact van de grens. Met aandacht voor de identiteit, waarden en ambities van de stad. Janneke de Wit nr. 1 2020 ZEEUWS ERFGOED 27

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2020 | | pagina 27