Een dorpsbeeld verandert
Om deze pLannen te reaLiseren zuLLen er gebouwen
in het huidige havengebied verdwijnen. De
beroemde graansiLo met de schiLdering van Johnny
Beerens zaL pLaatsmaken voor een woontoren van
circa 72 meter hoog. VoLgens berichten in de media
zijn gemeente, kunstenaar en de ontwikkeLaars van
het gebied in gesprek over een nieuwe pLek voor
het kunstwerk.
"Goed dat er wat gebeurt!"
Hoe wordt er in de regio tegen de toekomst
pLannen aangekeken? Robbie VerscheLLing begon
op zijn achttiende met vissen en is eigenaar van de
BR29, 'De Eendracht'. Wat vindt hij van de pLannen?
"Het is goed dat er wat gebeurt in de haven. Het
havengebied en de vismijn zijn aan het aftakeLen.
Waar ik in de nieuwe pLannen vooraL heeL bLij mee
ben, is de nieuwe vismijn. Dat is goed voor de
visserij in Breskens, dan bLijft die een beetje
behouden."
Ook het Visserijmuseum is positief. Per sLot van
rekening is in de pLannen een nieuw Visserij
De Heemkundige Kring West-Zeeuws-VLaanderen
begrijpt dat economische ontwikkeLingen in een
dergeLijk gebied niet tegen te houden zijn. WeL
zouden zij het zeer op prijs steLLen aLs de
schiLdering op de graansiLo van Johnny Beerens
op een of andere wijze behouden bLijft, evenaLs de
foto's van de vissers aan de vismijn.
De toekomstpLannen kunnen in de regio dus
op veeL begrip rekenen. Ze worden gezien aLs een
nieuwe kans voor Breskens en de visserij. De
zorgen gaan voornameLijk uit naar de 'Brood en
vis'-schiLdering. OpmerkeLijk is dat de discussie over
het verdwijnen van de graansiLo, beLangrijk
industrieeL erfgoed, is verstomd.
Afbeelding
De Kommerenbanken
bij de vissershaven
met foto's van overleden
vissers uit Breskens.
Het havengebied van Breskens gaat ingrijpend van
uiterlijk veranderen. Het moet in de toekomst een
recreatieve 'hotspot' worden, met een zeezeiL-
centrum, een nieuw viscentrum met vismijn,
visserijmuseum en visserij-experience en 460
(recreatie)appartementen met commerciëLe en
parkeerfuncties. Op deze manier krijgt de haven
voLgens de gemeente SLuis nog meer aantrek
kingskracht op toeristen, waarbij de sfeer en
kenmerken van de jacht- en vissershaven worden
versterkt.
museum opgenomen, in combinatie met vismijn en
visserij-experience. Het museum is van mening dat
het kunstwerk van Johnny Beerens behouden moet
bLijven en geeft aan dat gemeente en project
ontwikkeLaar naar een opLossing zoeken. Daarnaast
zaL het museum deeLnemen aan een bouwteam
dat de taak heeft om de nieuwe vis-experience in te
richten.
Romy van Voren en Jeanine Dekker
Bronnen
- AR. Bauwens, Breskens en zijn vi in: Tijdschrift
Heemkundige Kring West-Zeeuws-Vlaanderen, 2 (2007) 4, p. 39-40.
- Paul Brusse en Willem van den Broeke, Provincie in de periferie,
de economische geschiedenis van Zeeland (1800-2000). Utrecht,
2005.
- Joianda Geerse, Zeven X zeven; verhalen bij religieus erfgoed.
Middelburg, 2008.
- Frans Meijaard, Reggie Corijn en Wiima Valk, Breskens en
de visserij. Aardenburg, 2013.
- Peter Sijnke (red.), Van stadsschuur naar silo. Viissingen, 2013
nr. 4 2019
ZEEUWS ERFGOED
7