Een dorpsbeeld verandert Om deze pLannen te reaLiseren zuLLen er gebouwen in het huidige havengebied verdwijnen. De beroemde graansiLo met de schiLdering van Johnny Beerens zaL pLaatsmaken voor een woontoren van circa 72 meter hoog. VoLgens berichten in de media zijn gemeente, kunstenaar en de ontwikkeLaars van het gebied in gesprek over een nieuwe pLek voor het kunstwerk. "Goed dat er wat gebeurt!" Hoe wordt er in de regio tegen de toekomst pLannen aangekeken? Robbie VerscheLLing begon op zijn achttiende met vissen en is eigenaar van de BR29, 'De Eendracht'. Wat vindt hij van de pLannen? "Het is goed dat er wat gebeurt in de haven. Het havengebied en de vismijn zijn aan het aftakeLen. Waar ik in de nieuwe pLannen vooraL heeL bLij mee ben, is de nieuwe vismijn. Dat is goed voor de visserij in Breskens, dan bLijft die een beetje behouden." Ook het Visserijmuseum is positief. Per sLot van rekening is in de pLannen een nieuw Visserij De Heemkundige Kring West-Zeeuws-VLaanderen begrijpt dat economische ontwikkeLingen in een dergeLijk gebied niet tegen te houden zijn. WeL zouden zij het zeer op prijs steLLen aLs de schiLdering op de graansiLo van Johnny Beerens op een of andere wijze behouden bLijft, evenaLs de foto's van de vissers aan de vismijn. De toekomstpLannen kunnen in de regio dus op veeL begrip rekenen. Ze worden gezien aLs een nieuwe kans voor Breskens en de visserij. De zorgen gaan voornameLijk uit naar de 'Brood en vis'-schiLdering. OpmerkeLijk is dat de discussie over het verdwijnen van de graansiLo, beLangrijk industrieeL erfgoed, is verstomd. Afbeelding De Kommerenbanken bij de vissershaven met foto's van overleden vissers uit Breskens. Het havengebied van Breskens gaat ingrijpend van uiterlijk veranderen. Het moet in de toekomst een recreatieve 'hotspot' worden, met een zeezeiL- centrum, een nieuw viscentrum met vismijn, visserijmuseum en visserij-experience en 460 (recreatie)appartementen met commerciëLe en parkeerfuncties. Op deze manier krijgt de haven voLgens de gemeente SLuis nog meer aantrek kingskracht op toeristen, waarbij de sfeer en kenmerken van de jacht- en vissershaven worden versterkt. museum opgenomen, in combinatie met vismijn en visserij-experience. Het museum is van mening dat het kunstwerk van Johnny Beerens behouden moet bLijven en geeft aan dat gemeente en project ontwikkeLaar naar een opLossing zoeken. Daarnaast zaL het museum deeLnemen aan een bouwteam dat de taak heeft om de nieuwe vis-experience in te richten. Romy van Voren en Jeanine Dekker Bronnen - AR. Bauwens, Breskens en zijn vi in: Tijdschrift Heemkundige Kring West-Zeeuws-Vlaanderen, 2 (2007) 4, p. 39-40. - Paul Brusse en Willem van den Broeke, Provincie in de periferie, de economische geschiedenis van Zeeland (1800-2000). Utrecht, 2005. - Joianda Geerse, Zeven X zeven; verhalen bij religieus erfgoed. Middelburg, 2008. - Frans Meijaard, Reggie Corijn en Wiima Valk, Breskens en de visserij. Aardenburg, 2013. - Peter Sijnke (red.), Van stadsschuur naar silo. Viissingen, 2013 nr. 4 2019 ZEEUWS ERFGOED 7

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2019 | | pagina 7