constructie, was populair omdat met deze - bouwkundig vrij gemakkelijk uitvoerbare - bouwwijze de kwetsbare onderste geveL gedeeLten werden beschermd tegen doorsLag van regenwater. Bijkomend voordeel was dat, hoe bescheiden ook, een vergroting van het vloer oppervlak van de bovenverdiepingen realiseer baar was. Vooral vanwege deze voordelen bleven houten gevels nog lang in zwang. In Middelburg werden de houten gevels pas in 1617 verboden. Verbod houten nieuwbouw Door allesverwoestende stadsbranden verboden stadsbesturen in de vijftiende en zestiende eeuw steeds meer houten nieuwbouw. Al die houten huizen met open haardvuren, en ingesmeerd met pek om ze waterdicht te maken, waren te brand- gevoeLig. Ook bij hersteL van bestaande huizen eisten heeL wat stadsbesturen dat houten onderdeLen werden vervangen door bakstenen varianten. Deze nieuwe regeLgeving maakte nieuwbouw en hersteL van bestaande panden aanzienLijk duurder, waardoor veeL eigenaren besLoten een bestaand houten pand te voorzien van een stenen, heLLende voorgeveL. Bij behoud van de onderpui, die vaak buiten de nieuwe bouw voorschriften gehouden werd, was vervanging van de erboven geLegen houten geveLdeLen door stenen geveLdeLen aLLeen mogeLijk bij panden met hoogstens twee verdiepingen. Door het gewicht van de bakstenen Leende enkeL de zware puibaLk zich voor een haLfsteense geveL. In andere gevaL Len werd het nieuwe concept van de heLLende geveL bij voLLedige nieuwbouw toegepast. Regulering De vroegst bekende vermeLding van het bouwen op vLucht is een Amsterdams voorschrift uit 1532, dat zoweL op houten aLs stenen geveLs betrekking had. Het was toen reeds een aLgemeen gebruik, dat gereguLeerd moest worden door een maxi maLe overhang vast te steLLen. De oudst bekende geveLs die op vLucht zijn gebouwd dateren ook uit de periode van het Amsterdamse voorschrift. Dit houdt niet in dat vóór 1500 niet op vLucht werd gebouwd; uit deze periode zijn nu eenmaaL weinig geveLs van woonhuizen bewaard gebLeven. VooraL vanaf 1600 werd het bouwen op vLucht meer aan regeLs gebonden, met name bij nieuwbouw. Stadsbesturen kozen hierbij voor meer eenheid in het stadsbeeLd, waarbij vaak een maximaLe over hang werd vastgesteLd: een gangbare heLLing was 2,5 centimeter per opgaande meter. Het resuLtaat was een uitspringende geveL, waarvan de top voor 13 Afbeelding links De enige bewaard gebleven houten gevel in het westen van Nederland, hier nog op zijn oorspronkelijke locatie als onderdeel van Huize Sint Pieter aan de Lange Delft in Middelburg rond 1880 bron: Beeldbank Zeeuws Archief Afbeelding rechts Zeventiende-eeuws pakhuis met trapgevel 'op vlucht' in de Meelstraat in Zierikzee. nr. 4 2019 ZEEUWS ERFGOED

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2019 | | pagina 13