ToTnhdil^t area 160o- In met name de zeventiende eeuw was bouwen op vlucht
ll^dTveZaeZ- vrij gangbaar in het westen van Nederland, ook in Zeeland.
Er waren zelfs speciale stadsvoorschriften, waarin
voorgeschreven werd hoeveel een gevel naar voren mocht
hellen. De nog bestaande 'huizen op vlucht' zijn dus geen
panden die aan het verzakken zijn; het zijn juist huizen
waarvan de voorgevels volgens een slimme bouwconstructie
duurzaam opgetrokken zijn.
Oorsprong
straat in Zierikzee. ri i i
Huizen waarvan de voorgevels opzetteLijk naar
voren heLLen worden ook weL 'huizen op vLucht'
genoemd. Over de reden van het bouwen op
vLucht doen meerdere theorieën de ronde. Het
zou voorkomen dat het muurwerk beschadigd zou
raken bij het hijsen van goederen van en naar de
zolderverdieping met de hijsbalk in de topgeveL.
Een andere theorie steLt dat door het overheLLen
van de voorgeveL het pand voor een passant
optisch groter en daarmee imposanter overkwam.
De meest pLausibeLe verkLaring voor het bouwen
op vLucht is het tegengaan van inregenen van
met name het houtwerk van de voorgeveL. De
veLe houten onderdeLen, zoaLs de uitstekende
baLken van de verdiepingsvloer, de houten geveL
gedeeLten en het houten kozijnwerk met vaak veel
kostbaar gLas-in-Loodraamwerk waren nu eenmaal
gevoeLig voor aantasting door weersinvLoeden.
Het bouwen op vLucht was waarschijnLijk een
afgeLeide van de trapsgewijze geveLopbouw van
middeLeeuwse stadswoningen, die in houtskeLet-
bouw met houten voorgeveL waren opgetrokken.
Bij deze houten woningen, uitgevoerd in vakwerk
en opgevuLd met Leem of voorzien van een houten
bepLanking, stak eLke verdieping iets uit boven de
eronder geLegen verdieping. Het aanbrengen van
deze overstekken binnen deze bouwwijze, die
bekend staat aLs de uitkragende houtskeLet-
12
ZEEUWS ERFGOED
nr. 4 2019