ToTnhdil^t area 160o- In met name de zeventiende eeuw was bouwen op vlucht ll^dTveZaeZ- vrij gangbaar in het westen van Nederland, ook in Zeeland. Er waren zelfs speciale stadsvoorschriften, waarin voorgeschreven werd hoeveel een gevel naar voren mocht hellen. De nog bestaande 'huizen op vlucht' zijn dus geen panden die aan het verzakken zijn; het zijn juist huizen waarvan de voorgevels volgens een slimme bouwconstructie duurzaam opgetrokken zijn. Oorsprong straat in Zierikzee. ri i i Huizen waarvan de voorgevels opzetteLijk naar voren heLLen worden ook weL 'huizen op vLucht' genoemd. Over de reden van het bouwen op vLucht doen meerdere theorieën de ronde. Het zou voorkomen dat het muurwerk beschadigd zou raken bij het hijsen van goederen van en naar de zolderverdieping met de hijsbalk in de topgeveL. Een andere theorie steLt dat door het overheLLen van de voorgeveL het pand voor een passant optisch groter en daarmee imposanter overkwam. De meest pLausibeLe verkLaring voor het bouwen op vLucht is het tegengaan van inregenen van met name het houtwerk van de voorgeveL. De veLe houten onderdeLen, zoaLs de uitstekende baLken van de verdiepingsvloer, de houten geveL gedeeLten en het houten kozijnwerk met vaak veel kostbaar gLas-in-Loodraamwerk waren nu eenmaal gevoeLig voor aantasting door weersinvLoeden. Het bouwen op vLucht was waarschijnLijk een afgeLeide van de trapsgewijze geveLopbouw van middeLeeuwse stadswoningen, die in houtskeLet- bouw met houten voorgeveL waren opgetrokken. Bij deze houten woningen, uitgevoerd in vakwerk en opgevuLd met Leem of voorzien van een houten bepLanking, stak eLke verdieping iets uit boven de eronder geLegen verdieping. Het aanbrengen van deze overstekken binnen deze bouwwijze, die bekend staat aLs de uitkragende houtskeLet- 12 ZEEUWS ERFGOED nr. 4 2019

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2019 | | pagina 12