vLoot bezaten, hadden deze betaLingen voor hen geen prioriteit. Eind 1654 moesten GeLderLand, Utrecht en Drenthe respectieveLijk nog 100, 75 en 60 procent van hun bijdrage aan de vLoot betaLen. Dat betrof een bedrag van f 442.625,-. Dit was niet minder dan 12,5 procent van de totaLe bouwkosten van de op stapeL staande nieuwe schepen. Zeeuwse werven Vóór de Opstand tegen Spanje was Veere de basis van de Habsburgse admiraLiteit. Gedurende de RepubLiek, toen de Zeeuwse admiraLiteit in MiddeLburg was gevestigd, had deze vier havens met werven aLs uitvaLsbases: MiddeLburg, Zierikzee, Veere en VLissingen. De Veerse admiraLiteitswerf verLoor rond het midden van de zeventiende eeuw haar prominente positie ten gunste van VLissingen, waar sinds het begin van de zeventiende eeuw het grootste deeL van de Zeeuwse vLoot Lag. Op Last van prins Maurits kwam hier aL in 1614 de Ooster- of Dokhaven, waar veLe tientaLLen schepen beschermd voor anker konden gaan. Maar pas tegen het eind van de zeventiende eeuw was de VLissingse haven de modernste van ZeeLand en de best uitgeruste van de RepubLiek. In 1704/05 bouwde men hier naar een ontwerp van de EngeLse marineofficier John Perry (1697) - prins WiLLem III was intussen koning van EngeLand - het oudste droogdok van NederLand en een der vroegste van West-Europa: het in 2010 weer uitgegraven en gerestaureerde Dokje van Perry. Overige beLangrijke Zeeuwse werven in de zeventiende en achttiende eeuw waren de VOC-werf in MiddeLburg, die in totaaL 336 retour schepen voor de vaart op Oost-Indië afteverde, en de eveneens MiddeLburgse werven van de West- Indische Compagnie (WIC) en de MiddeLburgse Commercie Compagnie, bij het huidig gesLacht in kwade reuk vanwege de sLavenhandeL. Op de overige werven Liepen zoaLs eLders ook weL schepen van stapeL die Later aLs oorLogsschip werden ingezet. ZoaLs de in MiddeLburg voor de Kamer ZeeLand van de VOC gebouwde Prins WiLLem (1649-1651), het grootste VOC-spiegeL- retourschip van de zeventiende en vermoedeLijk ook de achttiende eeuw. Tijdens de Eerste EngeLse OorLog fungeerde dit aLs vLaggenschip van viceadmiraaL Witte de With - weLiswaar tegen diens zin. Toch had de Zeeuwse scheepsbouw aL vanaf ongeveer 1600 te maken met probLemen. Niet aLLeen vanwege de HoLLandse i.c. Zaanse concurrentie, maar onder meer ook vanwege de fiscaLe afsLuiting van de WesterscheLde na de VaL van Antwerpen in 1585, waardoor de WaLcherse havens hun positie aLs voorhaven verLoren. De aankopen in Zaandam Ondanks de moeizame financiëLe situatie en de aanwezigheid van eigen werven heeft ZeeLand drie schepen in Zaandam gekocht: de 'Utrecht' van 140 voet (gebouwd door Jan Pietersz. Gijsen), de Afbeelding links Een zeventiende-eeuws model van de 'Utrecht', gerestaureerd door de heer A. Hoving collectie Roovers, foto Bart Lahr (voor Scheepshistorie 3). Afbeelding rechts Jan Pietersz. de doopsgezinde scheepsbouwer van de 'Utrecht'. Zijn vader had aan het begin van de zeventiende eeuw op drie werven 21 schepen in aanbouw collectie Roovers. 6 ZEEUWS ERFGOED nr. 2 2019

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2019 | | pagina 6