Een nieuw museum Het uitgangspunt van de nieuwe museale presentatie is de zogenaamde GruuthusecoLLectie, een fascinerende coLLectie toegepaste kunsten. Imposante wandtapijten, verfijnde sculpturen en beeldhouwwerk, kLeurrijke gLas-in-Lood ramen, prachtig afgewerkt meubiLair of rijkeLijk versierd porseLein uit exotische Landen. Daarnaast kon het museumteam ook putten uit de 'CoLLectie Brugge', zoaLs schiLderijen uit het Groeningemuseum, manuscripten uit de StedeLijke BibLiotheek Biekorf en het Grootseminarie en historische documenten uit het Stadsarchief. Daartussen ook twee bruik Lenen die het museum via Erfgoed ZeeLand ook voor een Lange periode in de expositie mag opnemen. Voor eLk coLLectiestuk in de nieuwe opsteLLing geLdt: PLus est en vous. Het beroemde devies van Lodewijk van Gruuthuse betekent ook voor de coLLectie zoveeL aLs 'er zit meer in u'. ELk object is immers drager van verhaLen over zijn ontstaan of de context waarin het gemaakt of gebruikt werd. En omdat de objecten de Leidraad zijn in dit museum, bepaLen ze ook waarover het gaat: een ontdekkingstocht door meer dan 500 jaar geschiedenis van Brugge. De drie verdiepingen van het museum staan garant voor drie tijdsbLokken uit die Brugse geschiedenis. Het chronoLogische verhaaL start bij de metropooL Brugge toen de stad een knooppunt was van internationaLe handeL. Brugge is dan de ideaLe voedingsbodem voor ambachtsLui en kunstenaars die streven naar verfijning en perfectie voor opdrachtgevers zoaLs het Bourgondische hof en zijn veLe netwerken. Ook in de zeventiende en achttiende eeuw vaLt de productie en het streven naar verfijnde producten niet stiL. De kerk en Brugse koopLui die handeL drijven met Azië en Zuid-Amerika zijn nieuwe opdrachtgevers in een stad die bLijft zoeken naar nieuwe uitwegen naar de zee. Het hoogstaande vakmanschap uit de middeLeeuwen en de cuLtureLe en economische hoogtij vormen in de negentiende eeuw een inspiratiebron voor nieuwe ambachtsLui, historici, architecten en bestuurders. Dit vormt de basis voor het huidige cuLtuurtoerisme en Brugge Zeehaven. Syrische kan en Spaans bord In de Laatste zaaL van het eerste tijdsbLok toont het Gruuthusemuseum ook twee bijzondere bruikLenen uit ZeeLand. Een veertiende-eeuwse Syrische kan en een LaatmiddeLeeuws tingegLazuurd bord. ZoweL het Spaans Luxe aardewerk aLs de kan zijn in SLuis gevonden. Beide objecten passen binnen het verhaaL van Brugge aLs handeLsknooppunt op haar hoogtepunt in de veertiende, maar vooraL de vijftiende eeuw. OnLosmakeLijk met de opkomst van de stad verbonden, is de vorming én de werking van het Zwin, de natuurLijke economische Levensader van Brugge in de middeLeeuwen. Het was haar toegang tot de zee en haar garantie op de functie aLs economische draaischijf van Noordwest Europa; de kreek waar handeLaars uit het noorden in contact kwamen met de ItaLiaanse koopLieden uit het MiddeLLandse Zeegebied. Het beLang van Brugge aLs zeLfbewuste economische grootmacht en de roL die het Bourgondisch hof daarbij speeLde zijn het onderwerp van de voorgaande zaLen. De pLaats waar de Syrische kan en het Spaanse bord hun verhaaL mogen doen, Leggen de nadruk op die knooppuntfunctie van de stad en de daarmee onLosmakeLijk veLe kostbare goederen en hun buitenLandse handeLaren die op die manier in de stad terechtkwamen. Brugge aLs handeLsknooppunt, betekent ook de stad te duiden in de Europese handeLsnetwerken. Een Syrische kan komt niet zomaar in SLuis terecht. De kans is groot dat ItaLiaanse koopLieden de kan op hun gaLeien hebben meegebracht. Een overzicht van de routes die deze FLorentijnen, Venetianen en Genuezen ondernamen is te zien in een animatie in de museumzaaL. Een tocht die vanuit ItaLië naar de Zwarte Zee gaat, via de Syrische kusten naar de Afrikaanse en via het Iberisch schiereiLand tot in VLaanderen. Afbeelding Spaans majoticabord met de letters IHS uit de vijftiende eeuw. 26 ZEEUWS ERFGOED nr. 2 2019

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2019 | | pagina 26