Een nieuw museum
Het uitgangspunt van de nieuwe museale
presentatie is de zogenaamde GruuthusecoLLectie,
een fascinerende coLLectie toegepaste kunsten.
Imposante wandtapijten, verfijnde sculpturen en
beeldhouwwerk, kLeurrijke gLas-in-Lood ramen,
prachtig afgewerkt meubiLair of rijkeLijk versierd
porseLein uit exotische Landen. Daarnaast kon het
museumteam ook putten uit de 'CoLLectie Brugge',
zoaLs schiLderijen uit het Groeningemuseum,
manuscripten uit de StedeLijke BibLiotheek Biekorf
en het Grootseminarie en historische documenten
uit het Stadsarchief. Daartussen ook twee bruik
Lenen die het museum via Erfgoed ZeeLand ook
voor een Lange periode in de expositie mag
opnemen.
Voor eLk coLLectiestuk in de nieuwe opsteLLing
geLdt: PLus est en vous. Het beroemde devies van
Lodewijk van Gruuthuse betekent ook voor de
coLLectie zoveeL aLs 'er zit meer in u'. ELk object is
immers drager van verhaLen over zijn ontstaan of
de context waarin het gemaakt of gebruikt werd.
En omdat de objecten de Leidraad zijn in dit
museum, bepaLen ze ook waarover het gaat:
een ontdekkingstocht door meer dan 500 jaar
geschiedenis van Brugge.
De drie verdiepingen van het museum staan
garant voor drie tijdsbLokken uit die Brugse
geschiedenis. Het chronoLogische verhaaL start bij
de metropooL Brugge toen de stad een knooppunt
was van internationaLe handeL. Brugge is dan de
ideaLe voedingsbodem voor ambachtsLui en
kunstenaars die streven naar verfijning en perfectie
voor opdrachtgevers zoaLs het Bourgondische hof
en zijn veLe netwerken. Ook in de zeventiende en
achttiende eeuw vaLt de productie en het streven
naar verfijnde producten niet stiL. De kerk en
Brugse koopLui die handeL drijven met Azië en
Zuid-Amerika zijn nieuwe opdrachtgevers in een
stad die bLijft zoeken naar nieuwe uitwegen naar
de zee. Het hoogstaande vakmanschap uit de
middeLeeuwen en de cuLtureLe en economische
hoogtij vormen in de negentiende eeuw een
inspiratiebron voor nieuwe ambachtsLui, historici,
architecten en bestuurders. Dit vormt de basis voor
het huidige cuLtuurtoerisme en Brugge Zeehaven.
Syrische kan en Spaans bord
In de Laatste zaaL van het eerste tijdsbLok toont
het Gruuthusemuseum ook twee bijzondere
bruikLenen uit ZeeLand. Een veertiende-eeuwse
Syrische kan en een LaatmiddeLeeuws
tingegLazuurd bord. ZoweL het Spaans Luxe
aardewerk aLs de kan zijn in SLuis gevonden.
Beide objecten passen binnen het verhaaL van
Brugge aLs handeLsknooppunt op haar hoogtepunt
in de veertiende, maar vooraL de vijftiende eeuw.
OnLosmakeLijk met de opkomst van de stad
verbonden, is de vorming én de werking van
het Zwin, de natuurLijke economische Levensader
van Brugge in de middeLeeuwen. Het was haar
toegang tot de zee en haar garantie op de functie
aLs economische draaischijf van Noordwest
Europa; de kreek waar handeLaars uit het noorden
in contact kwamen met de ItaLiaanse koopLieden
uit het MiddeLLandse Zeegebied.
Het beLang van Brugge aLs zeLfbewuste
economische grootmacht en de roL die het
Bourgondisch hof daarbij speeLde zijn het
onderwerp van de voorgaande zaLen. De pLaats
waar de Syrische kan en het Spaanse bord hun
verhaaL mogen doen, Leggen de nadruk op die
knooppuntfunctie van de stad en de daarmee
onLosmakeLijk veLe kostbare goederen en hun
buitenLandse handeLaren die op die manier in
de stad terechtkwamen.
Brugge aLs handeLsknooppunt, betekent ook de
stad te duiden in de Europese handeLsnetwerken.
Een Syrische kan komt niet zomaar in SLuis terecht.
De kans is groot dat ItaLiaanse koopLieden de kan
op hun gaLeien hebben meegebracht.
Een overzicht van de routes die deze FLorentijnen,
Venetianen en Genuezen ondernamen is te zien
in een animatie in de museumzaaL. Een tocht die
vanuit ItaLië naar de Zwarte Zee gaat, via de
Syrische kusten naar de Afrikaanse en via het
Iberisch schiereiLand tot in VLaanderen.
Afbeelding
Spaans majoticabord
met de letters IHS uit de
vijftiende eeuw.
26
ZEEUWS ERFGOED
nr. 2 2019