Van Paal naar Walsoorden Bij de watersnoodramp van 1953 werd de Loods van de werf vernield. Het bedrijf kwam de klap te boven en bleef succesvol in de scheepsbouw, nu vooral met de bouw van stalen schepen. In 1970 werden de scheepshellingen en het nabijgelegen woonhuis echter onteigend, dit in het kader van de verhoging en versterking van de dijken (Deltaplan). Met uitzondering van het woonhuis en de nieuw- bouwLoods werd de werf ontmanteld, net als de (oorspronkelijke) haven van Paal. De vissers schepen verdwenen uit de haven van Paal, de werf vond een nieuw onderkomen in Walsoorden. Houten platbodems werden toen al niet meer bij Verras gebouwd. Bijna een eeuw lang had de werf van Verras een groot deel van de bouw van houten hengsten voor haar rekening genomen, samen met scheepswerf De Klerk in Kruispolder. Van de houten 'Verras-pLatbodems' hebben diverse exempLaren de tand des tijds overLeefd: de in 1908 gebouwde en aLs GRA13 (Graauw/PaaL) ingeschreven hengst De Drie Gebroeders van Stichting Behoud Hoogaars, de in 1924 gebouwde PhiLippiense Schouw PI67 Nieuw Zorg van de stichting Vissermanschouw Nieuwe Zorg en de in 1932 gebouwde hoogaars Geertrui van de Museumhaven ZeeLand in Zierikzee. Met dank aan Franke Lok, Adri Verras en Ria GeLuk. Marinus van DinteL EeuwenLang hebben houten zeiLschepen op de wateren van de zuidwesteLijke deLta gevaren. De schepen werden voornameLijk ingezet aLs beurt- of vissersschip en vanaf het begin van de twintigste eeuw ook aLs recreatievaartuig. In de ScheLdedeLta werd voornameLijk met twee scheepstypes gevaren: de hoogaars en de hengst. De hoogaars was vooraL een vissersschip, dat boven de WesterscheLde werd ingezet. Beneden de WesterscheLde werd meer met de hengst gevaren. Beide scheepstypes waren aLs pLatbodem zeer geschikt voor het varen in de Zeeuwse deLta met de veLe ondieptes. De vissers van de zeegaten, met name van WaLcheren, voeren voornameLijk op hoogaarzen, waarmee ze op garnaLen en sardientjes visten. Vanuit VLaanderen en Zeeuws-VLaanderen voer men vooraL op hengsten, die aLs vissersschip veeLaL werden ingezet voor de botvisserij en de mosseLcuLtuur. Hengsten werden ook bij de bedijking ingezet en dan vooraL voor het vervoer van materiaLen, zoaLs grond en basaLtbLokken. De hengst is dan ook eerder een robuust werkschip dan de meer eLegante hoogaars. J- Bij de stormramp werd de loods van scheepswerf De voormalige scheepswerf Moed en Trouw van de familie Verras Moed en Trouw in Paal onherstelbaar verwoest anno 2018 foto Els van Hoof. ZB Planbureau en Bibliotheek van Zeeland, Beeld bank Zeeland, 1953, fotograaf onbekend, nr. 6440. nr. 2 2019

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2019 | | pagina 24