De vondst van het boekje zou mijn leven veranderen Goedaert en andere Zeeuwse meesters Zeeuws erfgoed geveild Samenstellen Goedaert Collectie Mijn passie voor Zeeuwse meesters is ontstaan vanuit liefde voor de natuur. In de twintigste eeuw schreven auteurs van natuurboeken veel informatie van elkaar over. Daarom zocht ik jarenlang in antiquariaten naar de vroegste bronnen. In 1996 vond ik in Kopenhagen een boekje over insecten van Johannes Goedaert (1617-1668). De tekst van het boekje was goed te lezen en er stonden prachtig gekleurde afbeeldingen in. Ik raakte erdoor gefascineerd en ging me intensief in Goedaerts leven en werk verdiepen. Om Goedaerts werk en later dat van andere Zeeuwse meesters te bestuderen, bracht ik vele bezoeken aan het Zeeuws Archief en bibliotheken en musea in binnen- en buitenland. Ook kochten mijn vrouw en ik meerdere exem plaren van Goedaerts driedelige serie Metamorphosis Naturalis, die niet alleen in het Nederlands, maar door de Middelburgse uitgever Fierens eveneens in het Latijn en Frans werd uitgegeven. De Engelse geleerde Martin Lister bracht een Engelse vertaling uit. Goedaert bleek de eerste onderzoeker van insecten te zijn die uitsluitend beschreef en afbeeldde wat hij zelf waarnam. Hij heeft de metamorfose of gedaanteverwisseling van insecten ontdekt en beschreef als eerste ruim honderd soorten. Zijn boekje was de eerste uitgave in de geschiedenis, die je in kleur bij de uitgever kon bestellen. Goedaert etste en kleurde zelf alle afbeeldingen. Johannes Goedaert is de grondlegger van de entomologie, de insectenkunde en bovendien een uitstekend kunstschilder. Het verbaasde mij indertijd dat bijna niemand Goedaert kende en ik vond dan ook dat hij een tentoonstelling verdiende. Met alleen de boeken die ik intussen van hem had kon ik geen tentoonstelling organiseren; bovendien zijn van Goedaert maar enkele schilderijen en tekeningen bekend. Daarom vatte ik het plan op om werk van andere Zeeuwse meesters, Goedaerts Middelburgse collega's van het Sint-Lucasgilde, te verzamelen. De namen van deze Zeeuwse meesters waren vrij gemakkelijk te achterhalen, aangezien Abraham Bredius eind negentiende eeuw de intussen verloren gegane gildeboeken voor een groot deel heeft over geschreven en in druk heeft uitgegeven. Uit de publicatie van Bredius blijkt dat tussen 1642 en 1679 bijna honderd fijnschilders in het gilde ingeschreven waren. Met de namen van deze collega's van Goedaert 'op zak' kon ik de zoektocht naar hun werk beginnen. Op veilingen worden jaarlijks boeken van Goedaert en werk van Zeeuwse meesters uit de Gouden Eeuw aangeboden. In 2018 werden bijvoorbeeld boeken van Goedaert aangeboden bij: Aste Bolaffi (Italië) in juni, Reiss Sohn (Duitsland) in oktober en Bubb Kuyper (Haarlem) in november. Voorbeelden van in 2018 bij veilinghuizen aangeboden schilderijen van Zeeuwse meesters (via websites van de veilinghuizen zijn de aangegeven werken te zien): - Il Ponte, Milaan: 19 april 2018, lot 866, aanbidding van de herders van Francois Verwilt. - Walter Ginhart, Tegernsee: 12 mei 2018, lot 259, een Italianiserend landschap van Abraham Blommaert (aangeboden als Adriaen Bloemaert). - Lempertz, Keulen: 19 september 2018: Philips Angel lot 1, een stilleven met dode vogels en lot 118 van Francois Verwilt, aanbidding van de herders en op 17 november: lot 1536 Dirck van Delen, een paleisinterieur en lot 1560 van Adriaen van de Venne, de ontmoeting van David en Abigail. - Artcurial, Parijs, 13 november 2018: lot 22, Dirck van Delen, een perspectief en lot 23, Christoffel van den Berghe, stilleven met dode vogels. Dit stilleven zou bijzonder geschikt zijn om de vogels op dit 400 jaar oude kunstwerk, als het ware weer tot leven te brengen. - Bernaerts, Antwerpen, 10 december: lot 19, Karel Slabbaert, portret van een jongen en een meisje. Vanuit de fascinatie voor het werk van Goedaert is vanaf 1996 de Goedaert Collectie ontstaan. Deze collectie bestaat onder andere uit boeken van Goedaert en andere Zeeuwse auteurs, penningen, munten en schilderijen van Zeeuwse meesters. Onbekend erfgoed zal nooit gekoesterd worden. Hoe bekend of beroemd een kunstenaar is, hangt niet alleen af van de kwaliteit van het werk, maar ook van de aandacht die eraan wordt besteed. Daarom is het van belang dat Zeeuwen nr. 1 2019 ZEEUWS ERFGOED 13

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2019 | | pagina 13