Op 8 augustus 1934 werd het stationsgebouw van de KLM feestelijk geopend. Vóór het gebouw een Koolhoven-dubbeldekker en een driemotorige Fokker (collectie Gemeentearchief Schouwen-Duiveland). razendsnel. Een projectontwikkelaar, de NV Nieuw Haamstede, wilde er een tuinbouwbedrijf vestigen en vakantiewoningen bouwen, in combinatie met een vlieg veld. De ontwikkelingsmaatschappij stelde de grond gratis ter beschikking. Cock onderhandelde met de gemeente Haamstede, de Rijksluchtvaartdienst en met de KLM, zette een publiciteitscampagne op touw en slaagde er in om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Een terrein in de buurt van de vuurtoren werd geëgaliseerd en ingezaaid en in juni 1931 ging de Zeeuwse luchtlijn Rotterdam Waalhaven - Haamstede met veel ceremonieel van start. De vliegverbinding was vanaf de eerste dag een groot succes. Haamstede was al na korte tijd qua passagiers aantal het derde vliegveld van Nederland. De passagiers waren voor een groot deel mensen die voor het eerst van hun leven een reisje per vliegtuig wilden maken. Maar voor anderen was de luchtlijn een wezenlijke vorm van openbaar vervoer. De reis van Rotterdam naar Haamstede werd bekort van zes of zeven uur tot minder dan een half uur. Nogal wat welgestelden lieten zich per KLM van en naar hun vakantiewoning in Schouwens westhoek brengen. Een extra stimulans kreeg het vliegverkeer toen de lijn in het voorjaar van 1932 verlengd werd naar Vlissingen, en Aantallen passagiers van en naar Haamstede 1931 410 1934 6968 1937 5359 1932 1077 1935 6019 1938 8837 1933 2629 1936 5639 1939 6075 De terugval na 1935 was het gevolg van een aantal vliegrampen waarbij de KLM betrokken was. Na het topjaar 1938 werd het civiele vliegverkeer op 23 augustus 1939 gestaakt vanwege de algemene mobilisatie. - in 1933 - naar Knokke. Het vliegveld kreeg een radiobaken en een echt stationsgebouw. Aanvankelijk werd er gevlogen met twee- en driemotorige Fokkers, maar later ook met de ultramoderne aluminium Douglas DC-2. Het goederenvervoer stelde weinig voor: in het topjaar 1938 werd achttien ton vracht vervoerd, ongeveer tien kilo per vliegtuig. Ook voor het personenvervoer naar Schouwen-Duiveland was de luchtlijn in absolute zin misschien niet heel belangrijk, maar het eiland werd er door 'op de kaart' gezet. Vooral de westhoek met zijn natuurschoon kreeg landelijke publiciteit. Oorlogsgeweld Vliegveld Haamstede werd niet uitsluitend gebruikt door de burgerluchtvaart. Halverwege de jaren dertig werd er een militaire vliegschool gevestigd, waarbij uit voorzorg de vuurtoren van de bekende rood-witte spiraalbeschildering werd voorzien. In de periode na de mobilisatie op 28 augustus 1939 werd er een deel van de Nederlandse luchtvloot met aanvalsvliegtuigen gestationeerd. Bij de Duitse inval behoorde vliegveld Haamstede dan ook tot de allereerste doelen. Op 10 mei 1940, bij het krieken van de dag, werd het vliegveld beschoten en gebombardeerd waarbij bijna alle vliegtuigen, die voor het merendeel buiten geparkeerd stonden, verloren gingen. De hangar en het stationsgebouw raakten zwaar beschadigd. Direct na de capitulatie van het Nederlandse leger nam de Duitse Luftwaffe bezit van het vliegveld. Dat had een reden: de Duitsers waren van plan later dat jaar Engeland binnen te vallen en hadden alle vliegvelden langs de Nederlandse kust als uitvalsbasis nodig. Haamstede was niet geschikt voor zware bommenwerpers, maar jachtvlieg tuigen konden er, nadat het terrein enigszins was vergroot, probleemloos landen en opstijgen. Eromheen werden al in de zomer van 1940 bunkers, barakken, brandstof- en Zeeuws Erfgoed 4 december 2018 04

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2018 | | pagina 4