Op 8 augustus 1934 werd het stationsgebouw van de KLM feestelijk geopend. Vóór het gebouw een Koolhoven-dubbeldekker en een driemotorige Fokker
(collectie Gemeentearchief Schouwen-Duiveland).
razendsnel. Een projectontwikkelaar, de NV Nieuw
Haamstede, wilde er een tuinbouwbedrijf vestigen en
vakantiewoningen bouwen, in combinatie met een vlieg
veld. De ontwikkelingsmaatschappij stelde de grond gratis
ter beschikking. Cock onderhandelde met de gemeente
Haamstede, de Rijksluchtvaartdienst en met de KLM, zette
een publiciteitscampagne op touw en slaagde er in om alle
neuzen dezelfde kant op te krijgen. Een terrein in de buurt
van de vuurtoren werd geëgaliseerd en ingezaaid en in juni
1931 ging de Zeeuwse luchtlijn Rotterdam Waalhaven -
Haamstede met veel ceremonieel van start.
De vliegverbinding was vanaf de eerste dag een groot
succes. Haamstede was al na korte tijd qua passagiers
aantal het derde vliegveld van Nederland. De passagiers
waren voor een groot deel mensen die voor het eerst van
hun leven een reisje per vliegtuig wilden maken. Maar voor
anderen was de luchtlijn een wezenlijke vorm van openbaar
vervoer. De reis van Rotterdam naar Haamstede werd
bekort van zes of zeven uur tot minder dan een half uur.
Nogal wat welgestelden lieten zich per KLM van en naar
hun vakantiewoning in Schouwens westhoek brengen.
Een extra stimulans kreeg het vliegverkeer toen de lijn in
het voorjaar van 1932 verlengd werd naar Vlissingen, en
Aantallen passagiers van en naar Haamstede
1931 410 1934 6968 1937 5359
1932 1077 1935 6019 1938 8837
1933 2629 1936 5639 1939 6075
De terugval na 1935 was het gevolg van een aantal
vliegrampen waarbij de KLM betrokken was. Na het
topjaar 1938 werd het civiele vliegverkeer op
23 augustus 1939 gestaakt vanwege de algemene
mobilisatie.
- in 1933 - naar Knokke. Het vliegveld kreeg een radiobaken
en een echt stationsgebouw. Aanvankelijk werd er gevlogen
met twee- en driemotorige Fokkers, maar later ook met de
ultramoderne aluminium Douglas DC-2.
Het goederenvervoer stelde weinig voor: in het topjaar
1938 werd achttien ton vracht vervoerd, ongeveer tien kilo
per vliegtuig. Ook voor het personenvervoer naar
Schouwen-Duiveland was de luchtlijn in absolute zin
misschien niet heel belangrijk, maar het eiland werd er
door 'op de kaart' gezet. Vooral de westhoek met zijn
natuurschoon kreeg landelijke publiciteit.
Oorlogsgeweld
Vliegveld Haamstede werd niet uitsluitend gebruikt door de
burgerluchtvaart. Halverwege de jaren dertig werd er een
militaire vliegschool gevestigd, waarbij uit voorzorg de
vuurtoren van de bekende rood-witte spiraalbeschildering
werd voorzien. In de periode na de mobilisatie op 28
augustus 1939 werd er een deel van de Nederlandse
luchtvloot met aanvalsvliegtuigen gestationeerd. Bij de
Duitse inval behoorde vliegveld Haamstede dan ook tot
de allereerste doelen. Op 10 mei 1940, bij het krieken van
de dag, werd het vliegveld beschoten en gebombardeerd
waarbij bijna alle vliegtuigen, die voor het merendeel
buiten geparkeerd stonden, verloren gingen. De hangar
en het stationsgebouw raakten zwaar beschadigd.
Direct na de capitulatie van het Nederlandse leger nam
de Duitse Luftwaffe bezit van het vliegveld. Dat had een
reden: de Duitsers waren van plan later dat jaar Engeland
binnen te vallen en hadden alle vliegvelden langs de
Nederlandse kust als uitvalsbasis nodig. Haamstede was
niet geschikt voor zware bommenwerpers, maar jachtvlieg
tuigen konden er, nadat het terrein enigszins was vergroot,
probleemloos landen en opstijgen. Eromheen werden al in
de zomer van 1940 bunkers, barakken, brandstof- en
Zeeuws Erfgoed 4 december 2018 04