In juni 1931 ging de Zeeuwse luchtlijn Rotterdam Waalhaven - Haamstede van start. "Zorgen jullie maar voor een landingsbaan op dat eiland", zou KLM-directeur Plesman tegen bankdirecteur Cock uit Zierkzee gezegd hebben, "dan zorgen wij voor een snelle vliegverbinding. De opening van vliegveld Haamstede op 4 mei 1931. In het midden, met regenjas over de arm, initiatiefnemer J.J. Cock (collectie Gemeentearchief Schouwen-Duiveland). In 1924 vloog voor het eerst een toestel van de KLM van Amsterdam naar Batavia (huidige Jakarta) in (voormalig) Nederlands-Indië. Het was een demonstratievlucht, bedoeld om de technisch mogelijkheden te verkennen. De reis duurde drie weken en ging met veel moeilijkheden gepaard; zo brak onderweg het landingsgestel af en moest ook een keer van motor worden gewisseld. Bemanning en toestel maakten de terugreis per boot, maar de drie piloten werden als helden ingehaald. De gedachte ontstond om een regelmatige lijndienst naar Nederlands- Indië te beginnen. KLM-directeur Plesman concludeerde evenwel dat de gebruikte eenmotorige Fokker F VII daarvoor ongeschikt was. Een groepje vooraanstaande Nederlanders besloot hierop geld in te zamelen voor de aankoop van twee driemotorige vliegtuigen, die aan de KLM zouden worden aangeboden. De initiatiefnemers richtten het Nationaal Comité Bevordering Luchtvaart Nederland - Indië op. De bedoeling was dat er naast het Nationaal Comité overal in het land plaatselijke commissies zouden komen die de fondsen moesten werven. Crowdfunding, zouden we tegenwoordig zeggen. De Zierikzeese burgemeester Fokker zag wel wat in het plan. Hij vroeg J.J. Cock, de directeur van de plaatselijke hypotheekbank, om zo'n actiecomité voor Schouwen- Duiveland op te richten. Op donderdag 30 april 1925 vond in Sociëteit Concordia in Zierikzee de oprichtings vergadering plaats. Cock werd gekozen tot voorzitter, boekhandelaar J.E. van den Broek tot secretaris. Toen Cock bij Plesman in Den Haag op bezoek ging en zich daar liet ontvallen dat de reis vanuit Zierikzee hem bijna een dag had gekost, merkte die op dat zoiets per vliegtuig niet lang hoefde te duren. "Zorgen jullie op dat eiland maar voor een landingsterrein, dan zorgt de KLM voor een luchtverbinding naar Rotterdam", zou hij gezegd hebben. De opmerking van Plesman sloeg bij Cock in als een bom. Al op de avond van zijn terugkomst riep hij zijn actiecomité bij elkaar. De fondsenwerving voor de luchtlijn naar Indië werd op een laag pitje gezet: er moest eerst een vlieg verbinding naar Schouwen-Duiveland komen. Het eiland moest uit zijn isolement worden verlost! Groot succes Cock en Van den Broek gingen op zoek naar financiers en naar een geschikt landingsterrein. Weinigen zagen deze plannen als realistisch. "Als de voorzitter [Cock] en de secretaris [van den Broek] zich samen op straat bevonden", schreef van den Broek later, "kon het voorkomen dat een Zierikzeeënaar naar zijn voorhoofd wees". Het vinden van een bruikbaar en betaalbaar terrein viel dan ook bitter tegen. Pas in maart 1929 meldde notaris Korteweg dat er een geschikt terrein vlak achter de duinen in Haamstede te koop stond. Vervolgens gingen de ontwikkelingen Zeeuws Erfgoed 3 december 2018 04

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2018 | | pagina 3