Streekmuseum De Meestoot in beweging Bij het museum in Sint-Annaland bestaan vergevorderde plannen voor de bouw van een atrium met een nieuwe ingang. Het nieuwe atrium verbindt de bestaande ruimten en gebouwen, zal meer ruimte creëren en levert diverse doorkijkjes op, waardoor het museum een stuk spannender wordt. Maar het is meer dan alleen een uitbreiding van het museum. Ook de inrichting van het bestaande museum wordt vernieuwd. Inmiddels is de Thoolse streekproductenveiling opgenomen in diverse arrangementen van meerdere touroperators. Voor dit seizoen staan 25 bussen geboekt en in juli wordt de 2.000ste bezoeker verwacht. Voor groepen van meer dan 20 personen kunnen op verzoek ook veilingen op elk willekeurig tijdstip (behalve op zondag) worden georganiseerd. Van juni tot september zijn er iedere woensdag twee veilingen, om 11.00 en 14.00 uur, waar iedereen vrij kan binnenlopen. De streekproductenveiling bij het museum is een groot succes (foto De Meestoot). De uitbreiding is noodzakelijk om tekortkomingen van het huidige gebouw op te lossen. Het gaat dan om de slechte toegankelijkheid van het gebouw, onvoldoende toiletten, de onduidelijke ontvangstbalie, de te krappe koffiekamer en de beperkte mogelijkheden voor de ontvangst van groepen. Deze problemen kunnen met de uitbreiding opgelost worden. De uitbreiding bestaat uit het overkappen van de binnenplaats tussen het hoofdgebouw en de schoolschuur. De overkapping wordt gedeeltelijk transparant uitgevoerd zodat de bestaande gebouwen, zoals het karakteristieke hoofdgebouw, zo veel mogelijk intact en zichtbaar blijven. vanaf maart van dit jaar onder de nieuwe naam Stichting Streekproductenveiling Tholen. De veiling is vier jaar geleden gestart, uit een met Europese subsidie opgezette proef, maar inmiddels is het uitgegroeid tot een ware toeristische attractie. Tijdens de veilingen kunnen bezoekers bieden op verse streekproducten zoals aardappelen, zeekraal, diverse vissoorten, fruit, eieren en bloemen afkomstig van Tholen of de Brabantse Wal. De klok in de mijnzaal (zie afbeelding hierboven), van de enige aardappelveiling in Nederland te Sint-Annaland, vormt de basis. Het concept is een enthousiaste veilingmeester en vrijwilligers in klederdracht die de producten bij de kopers brengen. De inkomsten van de veiling zijn bestemd voor het museum. In een gedeelte van de schoolschuur wordt een garderobe, receptie en toiletruimte gerealiseerd. De hoofdentree komt op straatniveau, zodat iedereen zonder belemmeringen naar binnen kan. De entree aan de zijkant van het hoofd gebouw zal zichtbaar gemaakt worden vanaf de voorzijde, zodat de beleving van het museum al bij het benaderen van het museum begint. In het entreepad komen tableaus met afbeeldingen, feiten en jaartallen die verwijzen naar wat in het museum is te zien. 'Etalages' in de gevel langs het entreepad versterken dit. Het grootste deel van de kosten wordt betaald uit eigen middelen, maar een aanvullend bedrag is nodig voordat gestart kan worden. Het bestuur van het museum is hiervoor in gesprek met de gemeente en de provincie. Een intensief traject met als belangrijkste doel: een museum dat klaar is voor de toekomst. Streekproductenveiling bij museum Een andere belangrijke ontwikkeling is het onderbrengen van de toeristische streekproductenveiling bij De Meestoof, Zeeuws Erfgoed 1 4 september 2016 03

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2016 | | pagina 14