Erfgoedtools:
gereedschap voor educatie
De afgelopen jaren zijn veel erfgoedbronnen bij musea en archieven gedigitaliseerd. Tegelijkertijd
deden het digibord en de tablet hun intrede in het klaslokaal. Hoe maak je nu van gedigitaliseerde
erfgoedbronnen aantrekkelijk lesmateriaal? Deze vraag was de aanleiding voor het ontwikkelen
van 'tools' waarmee educatiemedewerkers, leerkrachten én leerlingen zelf aan de slag kunnen.
www.erfgoedtools.nl
Museum- en archiefeducatie
Erfgoedtools zijn digitale gereedschappen om educatieve
spellen te maken. Met de Erfgoedtools kunnen musea en
archieven met een gedigitaliseerde collectie op een
eenvoudige, snelle en leuke manier de eigen collectie
geschikt maken voor gebruik in het onderwijs. Zo komen
kinderen op speelse wijze in aanraking met de collectie,
bijvoorbeeld ter voorbereiding op of afronding van een
museumbezoek.
Voor wie?
Het programma is geschikt voor leerlingen van het primair
onderwijs, groep 1 tot en met 8 en leerlingen in de
onderbouw van het voortgezet onderwijs. De Erfgoedtools
zijn een ideaal hulpmiddel bij erfgoedprojecten,
geschiedenislessen en wereldoriëntatie. Als leerkracht
kun je een spel maken als introductie of verwerking van
een thema, of voor een museum- of archiefbezoek.
Met de Erfgoedtools oefenen leerlingen cognitieve
vaardigheden: ze kijken, vergelijken en categoriseren. Ze
plaatsen erfgoed in tijd en ruimte. Leerlingen kunnen ook
zelf spellen maken en hun eigen foto's hiervoor gebruiken.
Vier spelmogelijkheden
Memory: dit bekende spel kan een thematische invulling
krijgen, zoals huisdieren op schilderijen of alleen gele
objecten.
Plaatsspel: dit spel kan goed gecombineerd worden met
een stadswandeling. In dit spel kan van alles op de kaart
geplaatst worden; foto's uit collecties, maar ook foto's die
leerlingen zelf hebben gemaakt. Dat kan op verschillende
schalen: van straat, dorp, stad, provincie, land, werelddeel
tot de hele wereld.
Koppelspel: dit spel lijkt op 'Electro' en heeft een
ordeningsprincipe; oud/jong, vroeger/nu, geheel/detail.
Reeksspel: met dit spel kunnen chronologische reeksen
worden gebruikt.
Op de website erfgoedtools.nl staat een duidelijk stappen
plan om zelf aan de slag te gaan. De spellen kunnen in het
museum of het archief op een tablet of een pc worden
gespeeld, ze kunnen op de website worden geplaatst of
worden gedeeld via mail, Twitter of Facebook.
-n, niTi' hnn'n ir'Tinnnil ii| iTrini
Vroeger-en-nu-koppelspel: welk oud plaatje hoort bij welk nieuw plaatje.
YÏ} ivf i. IVj iit ri M 4 h
De Erfgoedtools zijn ontwikkeld binnen een
samenwerkingsverband van Plein C, Gelders Erfgoed,
het Noord-Hollands Archief en het Nederlands
Openluchtmuseum. Het Fonds voor Cultuurparticipatie
maakte de ontwikkeling van de tools mede mogelijk
met een subsidie in het kader van Cultuureducatie
met Kwaliteit. Het programma is gratis te gebruiken.
Zeeuws Erfgoed 7 juni 2016 02