Erfgoedtools: gereedschap voor educatie De afgelopen jaren zijn veel erfgoedbronnen bij musea en archieven gedigitaliseerd. Tegelijkertijd deden het digibord en de tablet hun intrede in het klaslokaal. Hoe maak je nu van gedigitaliseerde erfgoedbronnen aantrekkelijk lesmateriaal? Deze vraag was de aanleiding voor het ontwikkelen van 'tools' waarmee educatiemedewerkers, leerkrachten én leerlingen zelf aan de slag kunnen. www.erfgoedtools.nl Museum- en archiefeducatie Erfgoedtools zijn digitale gereedschappen om educatieve spellen te maken. Met de Erfgoedtools kunnen musea en archieven met een gedigitaliseerde collectie op een eenvoudige, snelle en leuke manier de eigen collectie geschikt maken voor gebruik in het onderwijs. Zo komen kinderen op speelse wijze in aanraking met de collectie, bijvoorbeeld ter voorbereiding op of afronding van een museumbezoek. Voor wie? Het programma is geschikt voor leerlingen van het primair onderwijs, groep 1 tot en met 8 en leerlingen in de onderbouw van het voortgezet onderwijs. De Erfgoedtools zijn een ideaal hulpmiddel bij erfgoedprojecten, geschiedenislessen en wereldoriëntatie. Als leerkracht kun je een spel maken als introductie of verwerking van een thema, of voor een museum- of archiefbezoek. Met de Erfgoedtools oefenen leerlingen cognitieve vaardigheden: ze kijken, vergelijken en categoriseren. Ze plaatsen erfgoed in tijd en ruimte. Leerlingen kunnen ook zelf spellen maken en hun eigen foto's hiervoor gebruiken. Vier spelmogelijkheden Memory: dit bekende spel kan een thematische invulling krijgen, zoals huisdieren op schilderijen of alleen gele objecten. Plaatsspel: dit spel kan goed gecombineerd worden met een stadswandeling. In dit spel kan van alles op de kaart geplaatst worden; foto's uit collecties, maar ook foto's die leerlingen zelf hebben gemaakt. Dat kan op verschillende schalen: van straat, dorp, stad, provincie, land, werelddeel tot de hele wereld. Koppelspel: dit spel lijkt op 'Electro' en heeft een ordeningsprincipe; oud/jong, vroeger/nu, geheel/detail. Reeksspel: met dit spel kunnen chronologische reeksen worden gebruikt. Op de website erfgoedtools.nl staat een duidelijk stappen plan om zelf aan de slag te gaan. De spellen kunnen in het museum of het archief op een tablet of een pc worden gespeeld, ze kunnen op de website worden geplaatst of worden gedeeld via mail, Twitter of Facebook. -n, niTi' hnn'n ir'Tinnnil ii| iTrini Vroeger-en-nu-koppelspel: welk oud plaatje hoort bij welk nieuw plaatje. YÏ} ivf i. IVj iit ri M 4 h De Erfgoedtools zijn ontwikkeld binnen een samenwerkingsverband van Plein C, Gelders Erfgoed, het Noord-Hollands Archief en het Nederlands Openluchtmuseum. Het Fonds voor Cultuurparticipatie maakte de ontwikkeling van de tools mede mogelijk met een subsidie in het kader van Cultuureducatie met Kwaliteit. Het programma is gratis te gebruiken. Zeeuws Erfgoed 7 juni 2016 02

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2016 | | pagina 7