Het Zeeuwse licht: Piet Mondriaans 'Gezicht op strand en pier vanaf de duinen, Domburg', 1909. New York, Museum of Modern Art. 'op het kruispunt van de kijkrichting van Piet Mondriaan van Domburg naar Westkapelle'. Hij bottelde het en liet het deels op transparante schalen verdampen. Ook maakte hij duizenden foto's die het licht moesten vangen. Als omlijsting en complement van Grootjans' project maakte Van Vloten een documentaire tentoonstelling rond Mondriaan in Domburg. Francisca van Vloten Komt uit Leiden Woont en werkt in Domburg Is kunsthistoricus en schrijver. In maart verscheen haar boek Zoals het licht valt. Rond Toorop en Mondriaan in Domburg Is conservator en adviseur van het Marie Tak van Poortvlietmuseum in Domburg Is voorzitter van het Wetenschappelijk Adviescomité van EuroArt, de vereniging van Europese kunstenaars kolonies Kreeg in 1976 de eerste eenakterprijs van Toneelgroep Centrum, NRC Handelsblad en Toneel Teatraal voor haar toneelstuk Mono Stereo, won in 2004 de Zeeuwse Boekenprijs voor haar boek Moen. Tussen Toorop en Mondriaan Vier stromingen komen voor de Domburgse kust samen, aldus Grootjans: de Wester- en Oosterschelde, de stroming van de Noordzee en het Nauw van Calais. En die stromingen zorgen vlak voor de kust bij Domburg voor een grote 'werveling', waardoor de zoutkristallen in het water omhoogkomen en de lucht in worden geslingerd. Als de temperatuur van het zeewater stijgt, groeien ook de zoutkristallen. Uitgerekend in de week dat Mondriaan voor het eerst aankwam in Domburg, waren die zoutkristallen het grootst, soms wel een halve centimeter. Ze weerkaatsen 's zomers het zonlicht en zorgen voor de befaamde, letterlijke schitterende 'voile' over het zeeoppervlak van Domburg: "dat melkachtige, dat witte," preciseerde Grootjans in 2014 voor Omroep Zeeland TV. Noordelijke eilandplaatsen Mooi gezegd, maar in hoeverre gaat het om een artistieke mythe? Hoe veelbesproken en bijna legendarisch ook, het Zeeuwse licht blijkt net zo Zeeuws als de bolus en het ringrijden. Dat wil zeggen: het gaat om iets wat onlosmakelijk bij Zeeland hoort, maar niet exclusief Zeeuws is. Francisca van Vloten trekt het fenomeen dan ook voorzichtig wat breder. Als cultuurhistoricus is ze gespecialiseerd in kunstenaarskolonies in Europa, met bijzondere aandacht voor de ontwikkeling van Domburg als kunstenaarskolonie in Europees verband. "Wat Domburg, Skagen in Denemarken en Ahrenshoop aan de Duitse Oostzeekust - alle drie 'eiland'-plaatsen in Europa die kunstenaarskolonies werden - in de eerste plaats gemeen Zeeuws Erfgoed 4 juni 2016 02

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2016 | | pagina 4