ROP belangrijk voor toekomst Restauratie-instructeur Johan Wattel: Johan Wattel is restauratie-instructeur bij Bouwmensen Zuid-West. Johan onderwijst de leerlingen van de Goese vestiging de fijne kneepjes van het restauratievak. ROP-coördinator John Akkermans ging bij hem op bezoek. ftF-ïrAi P Lfc I Dl Hfl iPR CM IC TfcN tahJhi Johan Wattel geeft uitleg aan de restauratieleerlingen op de werkplaats. Johan, bij wat voor soort bedrijf werkje nu en wat heb je hiervoor gedaan? Bouwmensen Zuid-West is een opleidingsbedrijf voor de bouw. De leerlingen komen na het behalen van hun vmbo- diploma in dienst bij Bouwmensen Zuid-West. Van daaruit worden zij geplaatst bij een erkend leerbedrijf. Daar leren ze het vak van timmerman en metselaar. Mocht er geen werkplek bij een leerbedrijf zijn, dan werken de leerlingen op de werkplaats van Bouwmensen Zuid-West. Na het behalen van hun diploma niveau 2 kunnen ze door naar niveau 3 met de mogelijkheid tot uitstroom richting restauratie. Voordat ik bij Bouw Opleiding Zeeland (de voorloper van Bouwmensen Zuid-West) in dienst kwam, heb ik vele jaren in de bouw gewerkt. Mijn werkzaamheden waren heel divers. Vanuit die job werd mij zo'n twintig jaar geleden gevraagd om eens in te vallen op de werkplaats van het opleidingsbedrijf. Na driejaar, waarin ik steeds vaker gevraagd werd om bij te springen, kreeg ik een vaste baan aangeboden en ben ik hier in dienst gekomen. Wat is de taak van een (restauratie-)instructeur bij Bouwmensen Zuid-West? De leerlingen leren het vak bij de leerbedrijven. Als zij geen werkplek hebben, komen ze tijdelijk terug naar onze werkplaats. In de tussentijd dat er naar een andere leer bedrijf wordt gezocht, is het de taak van de instructeur om de leerlingen op de werkplaats zoveel mogelijk te scholen. Dat doen we aan de hand van opdrachten die zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid staan. De leerlingen komen om de drie weken een dag naar de werkplaats. Op die dag kunnen de leerlingen aangeven wat er bij het leerbedrijf niet of te weinig aan bod komt, om het dan op de werk plaats van de instructeur te leren. Verder nemen wij als instructeurs, als het bij het leerbedrijf niet mogelijk is, ook de proeven van bekwaamheid af. Waarom ben je restauratie-instructeur geworden? Van jongs af aan ben ik al geïnteresseerd in oude gebouwen. Door het bezoeken van oude boerderijen, kastelen, buitenverblijven en kerken is die interesse alleen maar gegroeid. Ik wilde weten hoe ze vroeger bouwden en ben me daarin gaan verdiepen. Toen in Zeeland het ROP (Restauratie Opleidingsprojecten) startte werd ik door de vorige coördinator Jan van Zon gevraagd om mee te denken hoe we het een en ander konden inpassen op de werkplaats. Door mijn enthousiasme over oude bouwstijlen droeg Jan van Zon mij voor als instructeur voor de restauratieopleiding. Wat vind je van het ROP? De oprichting in 2006 van het ROP Zuid-West, waaronder Zeeland valt, is in mijn ogen heel belangrijk. Als er van een restauratieopdracht een ROP-project gemaakt kan worden, geldt de eis dat er ook leerlingen op het bouwproject gaan werken, zodat oude ambachten en specifieke restauratie kennis overgedragen worden op de nieuwe generatie. Die kan dan in de toekomst zorgdragen voor een verantwoorde restauratie van historische gebouwen. Zeeuws Erfgoed 26 juni 2016 02

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2016 | | pagina 26