Nieuwe verbinding snijdt hout! In Zeeland spelen ook dit jaar diverse efgoedorganisaties en het onderwijs in op de hernieuwde belangstelling voor oude ambachten en de toepassing ervan in hedendaagse, vaak duurzame producten. Binnen het project HANDWERK werkte het Zeeuws Museum het afgelopen half jaar samen met de Historische Scheepswerf C.A. Meerman om vierdejaars vmbo-leerlingen van Het Goese Lyceum hiermee kennis te laten maken. Onder begeleiding van de meubelmaker Caspar Labarre en scheepstimmerman Cees Droste onderzochten zij houtverbindingen die toegepast zijn in de scheepsbouw en in stoelen uit de museumcollectie. Aandacht voor ambachtelijk handwerk Houtverbindingen zie je overal om je heen. Meestal zijn deze verbindingen van twee stukken hout of samengesteld materiaal zoals spaanplaat en multiplex met schroeven, spijkers of lijm tot stand gebracht. Toch is het nog niet zo lang geleden dat je als timmerman of meubelmaker een hele reeks klassieke houtverbindingen moest kunnen maken. Een van deze klassieke en tevens sterke hout verbinding is een pen-en-gatverbinding. Deze werd tot voor kort vooral gebruikt bij poten en onderstellen van tafels en stoelen. Hoewel mooi en doelmatig, vergt deze houtverbinding een behoorlijke vaardigheid en precisie van de maker. Dit stukje ambachtelijk handwerk, waar geen spijker of machine aan te pas komt, wil het Zeeuws Museum in Middelburg en de Historische Scheepswerf C.A. Meerman in Arnemuiden deze zomer onder de aandacht van een breed publiek brengen. Slim gebruik van oude technieken Het ouderwetse ambacht heeft tegenwoordig meer en meer de belangstelling van het grote publiek. Mensen waarderen het en bestempelen het ambacht als eerlijk, echt en authentiek. Maar tegelijkertijd dreigt de kennis erover te verdwijnen. Erfgoedorganisaties zoals musea proberen deze teloorgang van kennis te stoppen door producten te vernieuwen, nieuwe toepassingen te bedenken, ambachtelijk werk weer zichtbaar te maken en kennis erover uit te wisselen. Ze doen dit door bijvoorbeeld ambachtslieden en ontwerpers uit te nodigen om samen na te gaan of ambachten oplossingen kunnen aanreiken voor het 'slim' omgaan met energie, materialen en hulpbronnen, door te kijken of ze nieuwe kansen bieden voor inheemse grondstoffen, door uit te zoeken of ze duurzame producten kunnen maken die een leven lang meegaan en door van een museum een werkvloer voor ambachtslieden te maken. Werkvloer als kenniscentrum Een dergelijke werkvloer stelden het Zeeuws Museum en de Historische Scheepswerf C.A. Meerman afgelopen jaar beschikbaar aan vierdejaarsleerlingen van het vmbo bouwen, wonen en interieur van Het Goese Lyceum en de jonge getalenteerde meubelmaker Caspar Labarre uit Amsterdam. Caspar en de leerlingen gingen de uitdaging aan om de houtverbindingen uit de scheepsbouw en uit de collectie stoelen van het Zeeuws Museum te onderzoeken en zelf toe te passen. Centraal object hierbij was het zogenaamde Uilenstoeltje. Dit stoeltje werd vroeger in Zeeland door landbouwers als winterklus met de hand gemaakt, maar tegelijkertijd in Culemborg seriematig gefabriceerd. Een goed voorbeeld dus om te onderzoeken hoe je dan wel een uniek product dan wel een serieproduct met de hand kunt maken. Enthousiast over handmatig werken Centraal in het hele project was het handmatig werken met hout. Niet het hanteren van supermoderne machines, maar het leren van ambachtelijke houttechnieken en het werken met bijbehorend handgereedschap voerden op de werf, in het museum en op school hierbij de boventoon. Gedurende een aantal sessies deelden scheepstimmerman Cees Droste en meubelmaker Caspar Labarre hun kennis van houtverbindingen uit hun eigen vakgebied met de leerlingen van Het Goes Lyceum. Zij lieten tevens zien hoe je nog verfijnder met hout kunt werken wanneer je (je eigen) handgereedschap gebruikt. Bij het maken van hun projectwerkstuk in de vorm van een houten bank bleek deze werkwijze voor de leerlingen een ware uitdaging. Maar desalniettemin bewonderden zij Caspar's streven om op deze handmatige manier een seriematig kwaliteitsproduct te maken en waren enthousiast over hun eigen eindresultaat. Presentatie De houten bank van de school, maar ook de meester stukken van Caspar in de vorm van nieuw ontworpen en gemaakte stoelen zullen vanaf 11 juni in het Zeeuws Museum te zien zijn. Ook zullen dan alle werkstukken, het oefenmateriaal en films van de gedurende het project overgedragen kennis getoond worden. Op de dag van de presentatie, zaterdag 11 juni, zullen tevens workshops en presentaties worden gegeven die betrekking hebben op het thema. De officiële opening en onthulling van het Meesterstuk van Caspar vindt op het einde van deze middag plaats, waarna de middag met een gezamenlijk toost feestelijk zal worden afgesloten. De tentoonstelling HANDWERK: Houtverbindingen met bijbehorende workshops zal een jaar lang in het Zeeuws Museum te zien en te beleven zijn. (foto still The Hoekman Brothers) Zeeuws Erfgoed 1 4 juni 2016 02

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2016 | | pagina 14