www.pzc.nl/zeelandgeboekt oude pijpenkoppen. "Op het strand vind ik een baksteen. Die is door de beweging van eb en vloed oneindig veel keren over het zand heen en weer gerold. Daardoor heeft hij een mooie, afgeronde vorm gekregen. Hij voelt ook zacht aan. Ik zet hem vast in een houten kistje dat ik ook heb gevonden. Twee oogjes en een neus, zo kun je een voorwerp bezielen. Het gaat me bij dat soort dingen niet om de vraag of ze iets over onze geschiedenis vertellen. Ik vind ze interessant omdat ze zelf een geschiedenis hebben. Ik ging vaak naar de schroothoop bij de Binnenhaven. Daar zag je verroeste kettingen, kapotte rubberen ringen, prachtig allemaal. Het zijn voorwerpen die iets hebben meegemaakt. Die spreken me aan." Wim is eind vorig jaar op vakantie geweest in Portugal. Daar kocht hij op een rommelmarkt een oud schrift met een harde kaft. 'Actas', staat erop. "Ik was toen net Pessoa aan het lezen, de beroemde Portugese dichter. Misschien heeft hij wel een gedicht in dat schrift geschreven. Dat soort bijgedachten heb ik dan meteen. Ik kan geen Portugees. Maar kijk eens in het schrift. Ik denk dat het van een schapenhandelaar is geweest. Met grafieken en lijsten hield hij zijn aan- en verkopen bij. Ja, mooi is dat." Hoe laat je je inspireren door gevonden objecten? Gewoon, door ze mee te nemen en te isoleren. Dat is in feite de werkwijze van Wim Hofman. Een verwrongen, door roest aangetaste paperclip. Op het strand loop je er - als je het gebogen stukje ijzer al ziet - gedachteloos aan voorbij. Zie je datzelfde paperclipje bij Wim thuis, bewaard in een oude la, dan oogt het object opeens heel anders. Alsof het betekenisloze opeens betekenis heeft gekregen. Spulletjes Wim: "Je kunt tegenwoordig steeds minder vinden op het strand. Die grote containerschepen, daar valt heus niks vanaf. Jazeker, er wordt nog wel vuilnis in het water gegooid. Alleen doen ze dat nu veel verder op zee. Het is de tijdgeest. Wat ik positief vind: de jeugd van tegenwoordig wil weer vintage spulletjes kopen. Van die rare jaren-vijftig-tafeltjes. Dat is volgens mij een goed teken. De antiekhandel is dan wel ingestort, het gevoel voor kwaliteit is grotendeels weg. Maar dat vintage weer in is, dat is iets positiefs." Voor de expositie in het CBK heeft Wim een aantal spulletjes klaarliggen. Een langwerpig stukje hout met afgeronde hoeken en twee oogjes. Een rechthoekiger stukje hout, waarop verweerde blauwe verf is te zien; er lopen twee witte strepen doorheen. In de hal van zijn huis staat een glazen kast vol met verzamelde voorwerpen. "Dat is mijn museum", zegt Wim. Plankjes vol Afrikaanse beeldjes, schelpen, ringetjes, munten, keien. En familie foto's. "Natuurlijk bepaalt de plek waar ik woon de kunst die ik maak. Hier in Vlissingen is niet zo veel meer te vinden. Maar ik reis. Dus vind ik nog wel eens wat in Australië of Portugal. Als ik elders zou wonen, zou ik andere kunst maken. Dat spreekt voor zich. Voor mijn schrijven ligt dat anders. Daarvoor put ik vaak uit mijn herinneringen. Dat zal dus niet meer veranderen. Als ik fouten maak, dan ligt dat aan mijn geheugen. Dat kan ik in elk geval altijd als een goede verontschuldiging gebruiken." Jan van Damme, verslaggever van de PZC De krekel ZAZA, acryl op karton, PZC-column 2015 (foto De Vier Gemeten). Zeelandgeboekt Wie in het Jaar van het Boek op de hoogte wil blijven van nieuwe Zeeuwse boeken en verse Zeeuwse tijdschriften kan terecht op het PZC-weblog Zeelandgeboekt. Daar houdt PZC-verslaggever Jan van Damme de vinger aan de pols van het Zeeuwse literaire leven. Vrijwel dagelijks worden er berichten over Zeeuwse schrijvers en hun werk geplaatst. Geïnteresseerd in Zeeuwse uitgaven? U kunt zich gratis abonneren op het weblog: Zeeuws Erfgoed 6 maart 2016 01

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2016 | | pagina 6