Wims 'museum' in de hal van zijn woning. In het atelier van Wim (foto De Vier Gemeten). een tovermiddel, ontelbare dingetjes kwamen uit het potje. En, dat was het mooie van inkt: je kon er een eigen wereld mee scheppen. Zwart als de oernacht was de inkt, maar je kon er zelfs een zon mee tekenen. Ik ben de uitvinder van de Oost-Indische inkt dan ook uiterst dankbaar." Wim heeft hoe dan ook een link met Zeeuws erfgoed. Al was het alleen al omdat hij namens de Stichting Zeeland vanaf 1971 zo'n 25 jaar de portefeuille cultuurbehoud heeft behartigd. In die hoedanigheid publiceerde hij in 1980 het Museumboek voor Zeeland - een uitgave waaraan hij niet Schrijftafel, acryl op karton, 2004 (foto De Vier Gemeten). met al te veel plezier terugdenkt: "Het boek werd bij wijze van spreken in twee dagen in elkaar gezet en de musea stelden toen niks voor. Ik heb vervolgens een themadag over de musea georganiseerd. Daar kwam onder andere het voorstel aan bod om een provinciaal museumconsulent aan te stellen. Ik was daar erg voor. Daarna kwam er wel een beetje schot in de zaak. Er werd een Werkgroep Industriële Archeologie opgericht. Wat ik ook wel mooi vond: de paalhoofden werden gezien als cultuurhistorisch erfgoed. En de Muraltmuurtjes, en de basaltblokken. Dat was wel goed. Natuurlijk waren er wel ontwikkelingen waar ik op tegen was. Zoals de vestiging van de Reptielenzoo in Vlissingen. Dat had niets met erfgoed of kunst te maken." De illustraties, tekeningen en schilderijen van Wim zijn herinneringen. Bijvoorbeeld: de vele illustraties met tafel en stoelen verwijzen naar de oorlogsjaren, toen hij voor geallieerde bombardementen onder tafel een veilig heenkomen moest zoeken. In de monografie Wim zonder titel zegt hij daarover: "Sinds die bombardementen is een tafel natuurlijk belangrijk. Daar kun je onder schuilen. Dat deden wij dus. Dat onthoud je heel goed, die tafel. Mijn vader heeft een stuk van de poten afgezaagd. Ik durf hem niet weg te gooien. Het is de tafel waaronder wij hebben gezeten. Ik teken tafels waaronder je kunt schuilen. Maar het zijn natuurlijk ook dieren, hè, met poten." Bezielen Zeeuws erfgoed kan hem inspireren. "Maar", zegt hij, "het is niet zo dat ik voorwerpen of mensen naschilder. Ik schilder uit mijn hoofd. Als ik een bos heb gezien, dan kan ik hier thuis een bos schilderen dat er in het echt niet is." Wel is het zo dat elk gevonden voorwerp kan dienen om er iets van te maken of om erop te schilderen. In Wim zonder titel, het boek dat verscheen ter gelegenheid van zijn 65ste verjaardag, zegt hij het zo: "Ik zal nooit eerst een stuk linnen van vier bij vier gaan halen. Zo werkt het niet. Ik krijg gewoon een idee en dan wil ik gaan schilderen. Dan kijk ik wat ik heb liggen. Heb ik niets, dan scheur ik ergens wat van af. Of ik werk op de achterkant van iets wat mislukt is. Ik gebruik wat ik vind, als een strandjutter." Het Centrum Beeldende Kunst Zeeland (CBK) werkt aan een expositie met door Wim verzamelde objecten, die hem inspireerden. Dat belooft een kleurrijk geheel te worden. Doosjes, steentjes, stukjes hout, schelpen, scherven, Zeeuws Erfgoed 4 maart 2016 01

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2016 | | pagina 4