Zeeland beter ontsluiten naar de rest van Nederland. Want hoewel de kort daarvoor aangelegde wegen over de delta- dammen Zeeland open hadden gelegd voor het verkeer, bleef de Oosterschelde een obstakel. Dit kwam vooral doordat de bestaande veerverbinding tussen Zierikzee op Schouwen-Duiveland en Kats op Noord-Beveland de groeiende verkeersdruk niet aankon. Wachten op een door de Rijksoverheid in 1978 te bouwen Oosterscheldedam was voor de Provincie geen optie. Om zowel de handel als het toerisme op korte termijn te bevorderen, besloot de Provincie Zeeland om in eigen beheer een brug tussen Zierikzee en Colijnsplaat te bouwen. Tol Voor de financiering van de bouw (77 miljoen gulden) moest de Provincie Zeeland een lening afsluiten. Om deze lening te kunnen afbetalen, besloot de Provincie om tolgeld te innen voor motorvoertuigen. In eerste instantie was het de bedoeling om de brug na twaalf jaar tolvrij te maken: de beoogde (tolvrije) Oosterscheldedam zou dan immers gereed zijn. De bouw van deze dam werd echter uitgesteld en de de inkomsten uit de tol vielen veel lager uit dan gedacht. De tolkaartjes werden duurder en de Provinciale Zeeuwse Brug Maatschappij moest zelfs lenen bij de Provincie. Ook toen de weg over de stormvloedkering in 1987 was geopend, handhaafde het provinciebestuur de tol voor de Zeelandbrug om daarmee een onderhoudsfonds te vullen. Ondertussen was het aantal auto's dat per dag de brug passeerde gedaald van 7.700 in 1970 tot onder de 6.000 in 1987. Pas na de, door de gemeentebesturen afgedwongen, afschaffing van de tol op 31 december 1992 nam het aantal passerende auto's weer toe. Koninklijke opening In de middag van 15 december 1965 opende toenmalig koningin Juliana de Zeelandbrug door het openstellen van de verkeersbrug voor het wegverkeer. Ze deed dit door in het brugwachtershuisje op enkele knoppen te drukken, waarmee de basculebrug werd neergelaten en de slag bomen werden opgehaald. Kort voor deze openings handeling vond er nog een pijnlijk incident plaats, waarbij een van de genodigden een neerdalende slagboom op zijn hoofd kreeg. Tot grote opluchting van de organisatie liep het voorval met een sisser af. Na de opening liep koningin Juliana onder luid gejuich en scheepshoorngetoeter over de gesloten basculebrug naar de Schouwse kant, terwijl de Koninklijke Harmonie 'Kunst en Eer' het Zeeuwse volkslied de frisse, maar droge winterlucht inblies. Bij veerhaven 'de Val' nam de koningin een defilé af van de Zeeuwse vervoersverenigingen, waaraan 237 voertuigen deelnamen. Vervolgens reisde ze door naar Zierikzee, waar in restaurant Mondragon ter afsluiting van de feestelijkheden enkele toespraken werden gehouden. ANWB-wegenwachtstation Voorafgaand aan de officiële openingshandeling had koningin Juliana aan de Noord-Bevelandse kant van de brug het nieuwe ANWB-wegenwachtstation geopend. De medewerkers ervan zouden niet alleen het wegverkeer op de zojuist geopende brug onder hun hoede nemen, maar zouden tevens fungeren als hulpverleners voor het traject Zierikzee-Grevelingendam. De nabijheid van het ANWB-wegenwachtstation was geen overbodige luxe, aangezien op de Zeelandbrug geen vluchtstroken waren aangebracht. Gestrande weggebruikers moesten daarom met behulp van een van de achttien praatpalen, door hun specifieke ronde vorm in de volksmond 'kletskoeken' genoemd, zo snel mogelijk contact opnemen met het nabijgelegen wegenwachtstation, om verkeersopstoppingen zoveel mogelijk te voorkomen. Overigens leidden niet alleen pechgevallen tot files, ook pieken in het aantal passages waren soms de oorzaak van (lange) wachttijden bij de tolpoorten. Zo ook op in het eerste weekend na de opening van de brug, toen - ondanks de hoge tolgelden van 5 gulden voor een retour - circa 6.500 auto's de tolpoorten passeerden. Feestelijk programma Precies 50 jaar na de opening van de Zeelandbrug door toenmalig koning Juliana reed op 15 december 2015 opnieuw een feestelijke stoet vanuit Zierikzee over de Zeelandbrug. Deze keer bestond de stoet uit een tiental oldtimers en een touringcar met genodigden voor de feestelijkheden, waaronder enkele brugbouwers van weleer. Het officiële gedeelte vond plaats in de Nieuwe Kerk in Zierikzee, waar Susan Lammers als directeur Kennis en Advies van de Rijksdienst het besluit tot aanwijzing als rijksmonument overhandigde aan Zeeuws gedeputeerde Harry van der Maas. Gedurende het feestelijke middag programma werd een infopunt van de gemeente Schouwen-Duiveland bij parkeerterrein 'de Val' onthuld. Janty Arends-Koevoets en burgemeester Gerard Rabelink van de gemeente Schouwen-Duiveland onthullen een nieuw informatiepunt bij parkeerterrein 'de Val'. Ook de tentoonstelling VASTEiland in het Stadhuismuseum in Zierikzee werd die dag geopend door commissaris van de Koning Han Polman. Intussen konden internetbezoekers persoonlijke herinneringen aan de Zeelandbrug lezen, die zowel Zeeuwen als niet-Zeeuwen na een oproep van de Provincie hadden toegezonden (zie de website www.zeeland.nl/zeelandbrug). Zeeuws Erfgoed 1 1 maart 2016 01

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2016 | | pagina 11