Maritieme ambachten in een nieuw tijdperk J Strenge Europese wet en regelgeving vormen een bedreiging voor het behoud van traditionele maritieme ambachten Maritime Heritage Skills Op 25 september vond in Oostende een grote maritieme conferentie plaats in het kader van het Europese Interreg IVa clusterproject 'Maritime Heritage Skills' (MHS). In het middagprogramma verzorgden de Provincie Zeeland en de SCEZ, beide partners binnen het project, een workshop over de toekomst van maritieme ambachten. Kennisoverdracht, beperkende wet- en regelgeving en gebrek aan financiële middelen bij de bouw van replica's vormden een van de onderwerpen. 'Investeren in je toekomst' [ïn?T4nverVhri]d*f0 *B^(MVvMtin(j?prrigiwrnTif 2W?-JÜU GEflnapaenl daar de Europese Unie De laatste decennia is de belangstelling voor het bouwen van replica's van historische schepen beduidend toegenomen. Een van de oudste en tevens bekendste Nederlandse replicaschepen is het VOC-retourschip 'Batavia' in Lelystad. Maar ook enkele partners binnen het MHS-clusterproject werken aan de bouw van een replicaschip: de 'Medway Queen' (Engeland), de 'New Belgica' (Vlaanderen) en de 'Jean Bart' (Frankrijk). De romp van de van oorsprong uit 1924 daterende (stalen) rader stoomboot 'Medway Queen' wordt sinds 2009 geheel herbouwd met traditionele scheepsbouwtechnie- ken. Bij de reconstructie kunnen de werknemers veel vaardigheden aanleren, zoals het bewerken en lassen van metaalplaten. De werk zaamheden worden, binnen het verband van de New Medway Steam Packet Company Ltd., uitgevoerd door enkele betaalde krachten en een grote groep vrijwilligers. Bij de herbouw van het van oorsprong uit 1884 daterende (eveneens stalen) stoomschip 'New Belgica' wordt vooral gewerkt met laaggeschoolde werkzoekenden die via de VDAB (Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding) aangetrokken worden. Op de werkvloer bij De Steenschuit vzw in Boom verwerven de deelnemers sinds 2007 een groot aantal traditionele maritieme vaardigheden. Daarnaast maken ze zich vertrouwd met gebruikelijke werkattitudes, hetgeen hun kansen op een (betaalde) baan op de arbeidsmarkt vergroot. De reconstructie van het zeventiende-eeuwse (houten) oorlogsschip 'Jean Bart' in Gravelines beoogt vooral het doorgeven van traditionele houtbewerkings- en smederijvaardigheden. Sinds 2002 wordt door een groot aantal, met name jongere medewerkers onder leiding van de Association Tourville aan de totstandkoming van de replica gewerkt. De beoogde bouwtijd van het schip bedraagt twintig jaar. In de workshop tijdens de conferentie in Oostende bleek dat een gebrek aan financiële middelen en de strenge Europese regelgeving een obstakel bijbovengenoemde projecten vormen: zo zijn de restauratiegelden voor de 'Medway Queen' opgedroogd, waardoor een aantal betaalde, ervaren medewerkers na 2,5 jaar hun werkzaamheden moet beëindigen. Dit betekent een flinke aderlating, ook omdat het schip nog niet eens voor de helft gereed is. De organisatie heeft onlangs besloten voortaan volledig op vrijwilligers in te zetten. Desondanks dreigen kennis en ervaring verloren te gaan. Omdat het gebrek aan financiële middelen bij dit soort projecten structureel blijkt te worden, werd door diverse aanwezigen in de workshop gesuggereerd dat overheden meer in vrijwilligers(beleid) zouden moeten investeren. Daarnaast zou de focus ook op andere groepen moeten liggen, om meer mensen te enthousias meren voor traditionele mari tieme vaardigheden. Als hulp middel hiertoe zou een digitale leerweg gebruikt kunnen worden. Tevens werd opgemerkt dat in de praktijk het werken met laagopgeleide werkzoeken den niet altijd een goede inves tering blijkt te zijn, aangezien het uitvalpercentage hoog is. Naast gebrek aan financiële middelen blijken vooral de wet en regelgeving op het gebied van gezondheid, veiligheid en milieu voor de nodige kopzorgen te zorgen bij de bouw van, maar vooral bij het varen met replica's. Replica's worden namelijk beschouwd als nieuwe schepen en vallen om die reden onder de nieuwe, strenge Europese regelgeving. Dit zorgt met name voor problemen bij de schepen die voor de chartervaart/pleziervaart worden ingezet. Doordat de replica's zo authentiek mogelijk nagebouwd worden, kan vaak niet aan alle regels worden voldaan. Dit heeft veelal tot gevolg dat schepen slechts met een beperkt aantal personen mogen uitvaren, wat chartervaart nagenoeg onmogelijk maakt. Er zijn echter historische schepen die toch commercieel kunnen opereren. Een goed voorbeeld is de houten schoenerbrik 'Tres Hombres', een professioneel zeilend vrachtschip. Ook dit schip (geen replica overigens) werd met de strenge Europese regelgeving geconfronteerd, maar wist deze te omzeilen door onder de vlag van Sierra Leone te varen. De discussie tijdens de workshop maakte duidelijk dat de Europese Unie meer begrip zou moeten hebben voor de bijzondere positie van historische schepen en daarmee de bijbehorende problemen die ontstaan als moderne wet- en regelgeving op deze categorie schepen wordt toegepast. Zeeuws Erfgoed december 2014 04

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2014 | | pagina 6