Een Kindermuseum opzetten Museum Polderhuis Westkapelle heeft vanaf 2007 het idee van een 'Kindermuseum' uitgewerkt tot een format waarmee in 2015 ieder museum of archief zelf aan de slag kan. Op 13 oktober hield het museum hierover een voorlichtingsbijeenkomst voor alle culturele instellingen in Zeeland. Het 'Kindermuseum voor later', is in 2007 gestart met de kindertentoonstelling 'Sparen en bewaren'. Daarvoor is samenwerking gezocht met Kunsteducatie Walcheren en twee basisscholen in Westkapelle. Het Kindermuseum heeft zich daarna ontwikkeld tot een project dat door musea en archieven samen met het onderwijs kan worden opgezet, maar dat ook zonder museum of archief in de buurt kan worden gedraaid. Het idee van het Kindermuseum is ontstaan vanuit de cursus 'Visie op educatie in het museumbeleidsplan' georganiseerd door de SCEZ in 2012 en een van de 'Kindconcepten' van de Nederlandse Museumvereniging (zie ook Zeeuws Erfgoed van december 2013). Waarom een Kindermuseum? Kinderen van nu zijn de toekomstige museumgeneratie: als bezoeker, als vrijwilliger, als kunstenaar, als eigenaar van een object. Kinderen leren door dit project dat een museum een plaats kan zijn waar het leuk is om dingen te doen en te leren. Ze worden op een losse en speelse manier vertrouwd gemaakt met begrippen als sparen en bewaren. Bovendien is de samenwerking tussen basis scholen van verschillende disciplines goed voor de sociale cohesie in de betreffende kernen van dorp, wijk, of stad. Programmaopbouw 1. Schoolbezoek van een gastdocent. Iedere groep heeft een eigen invalshoek; 2. Museum- of archiefbezoek. Een groepsbezoek aan de instelling; 3. Creatieve invulling. Een creatieve verwerking in het museum/archief of op school; 4. Het Kindermuseum. Een expositie van de gemaakte werkstukken, liefst op een locatie buiten de school. Aansluiting bij onderwijs Het project Kindermuseum sluit aan bij diverse kerndoelen van het basisonderwijs en kan vanaf groep 1 t/m groep 8 bijvoorbeeld om het jaar worden aangeboden. Op dit moment werkt er ook een school buiten Zeeland, in Berlicum, met het Kindermuseum. Op deze school werken leraren met de nieuwe leermethode VierKeerWijzer, een methode die rekening houdt met de verschillende intelligenties van mensen*. Door de leerlingen aan te spreken op hun manier van leren en hun interesses, kan elk van hen zich op zijn eigen niveau ontwikkelen. Een thematische aanpak, zoals het project Kindermuseum, is hierbijuitermate geschikt. Oplevering project Kindermuseum Na de laatste pilot in 2015 wordt het project ook landelijk gepresenteerd. Het ontwikkelde format, waarmee culturele instellingen zelf het Kindermuseum kunnen uitvoeren, wordt dan gratis aangeboden. Het project is gesubsidieerd door het Prins Bernhard Cultuurfonds en de Rabobank. Meer informatie Het boekje Sparen en bewaren wordt zolang de voorraad strekt gratis verstrekt aan Zeeuwse musea en basisscholen die in 2015 mee willen doen. Voor meer informatie, of voor hulp bij het opstarten van een Kindermuseum, kunt u contact opnemen met Ada van Hoof, educatief medewerkster van museum Polderhuis Westkapelle, polderhuis.ada@zeelandnet.nl. De Amerikaanse hoogleraar Howard Gardner onderscheidt acht intelligenties. Ieder mens bezit ze alle acht, men heeft er echter vaak slechts enkele sterk ontwikkeld. Deze sterk ontwikkelde intelligenties bepalen de manier waarop men leert en de voorkeur voor bepaalde activiteiten. Museumbezoek door leerlingen van een groep 1/2 (foto Ada van Hoof). Zeeuws Erfgoed 25 december 2014 04

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2014 | | pagina 25