Joop van den Bremen Edy van Driel Jan Lauret Peter Quaak Initiatieven als deze zijn volgens een aantal deelnemers belangrijk als podium voor (beginnende) muzikanten om hun kunsten tentoon te spreiden. Daarnaast vinden ze het ook belangrijk om (in deze tijd van snel vermaak) culturele activiteiten te blijven ontplooien. Het is een mooi evenement waarin je een belangrijk onderdeel van de Zeeuwse cultuur - namelijk de taal - belicht, zegt Edy van Driel. Jan Lauret vindt een initiatief als dit ook belangrijk, omdat je bij Zing Zeeuws kunt laten horen dat dialect niet per se gebonden is aan nostalgie, maar dat het ook gebruikt kan worden om eigentijdse items aan bod te laten komen. Streektaal wordt immers vaak geassocieerd met nostalgisch erfgoed. Dat dat niet zo hoeft te zijn, hebben enkele jeugdige groepjes - denk aan Fück, Dingeman de Visser en Jilles - wel bewezen met Zing Zeeuws. Dat dergelijke initiatieven ter bevordering van streektaal gestimuleerd moeten worden, lijkt logisch. De huidige dialecten verdwijnen langzaam. Het Zeeuws van de jongeren is uiteraard niet meer het Zeeuws van hun grootouders, zegt Peter Quaak. Jan Lauret vindt dat we toch moeten inzetten op meer initiatieven rond streektaal, en dat niet alleen in de kleine kring van streektaallief hebbers, maar juist daarbuiten, via radio, tv en sociale media. Ook Edy van Driel benadrukt dit. Zing Zeeuws is volgens hem een van de vele evenementen, dat laat zien dat er in Zeeland zoiets bestaat als eigen streektalen. Onderwijs op scholen, aandacht voor Zeeuwstalige muziek in de media (Omroep Zeeland) en culturele activiteiten dragen hieraan bij. Volgens hem is het daarbij belangrijk dat dit niet gebeurt onder het mom van promotie van de streektaal, maar gewoon als onderdeel van het culturele aanbod. Op die manier wordt veel meer de indruk gewekt dat het gewoon een onderdeel is van het huidige leven, in plaats van iets nostalgisch. Dat lijkt juist de grondslag voor de overlevingskans van een streektaal, namelijk dat het als iets normaals, eigentijds en wellicht hip ervaren wordt. Culturele educatie, bewustwording en meer gebruik van Zeeuws in de populaire (jongeren)cultuur zouden hier wellicht toe kunnen bijdragen. Edy van Driel wijst er verder op dat in veel carnaval- vierende gemeenschappen in Zeeuws-Vlaanderen en Zuid-Beveland streektaal enorm in zwang is in allerlei uitingen die met carnaval te maken hebben (muziek, cabaret, krantjes, en nog veel meer). In die regio's is carnaval nog steeds een onderdeel van de populaire cultuur, waarin streektaal een belangrijke rol speelt. Of het ook zo is dat die streektaal enkel tijdens de carnavalsperiode gesproken wordt, weet hij niet, maar doordat ze als voertaal gebruikt wordt van evenementen gedurende enkele maanden (tussen de 11de van de 11de en Aswoensdag), speelt ze nog steeds een belangrijke rol in die gemeenschappen. Ook jongeren komen er op die manier gemakkelijk mee in contact. Het feit dat bijOmroep Zeeland Zeeuwstalige muziek enkel wordt gedraaid tijdens een uurtje op zaterdag en een uurtje op zondag geeft volgens Edy van Driel aan wat de status van streektaal is in de ogen van de programma makers: een curiositeit. Zeeuwstalige muziek maakt geen onderdeel uit van het reguliere muziekaanbod en heeft zo zijn status als onderdeel van de gangbare cultuur verloren bijOmroep Zeeland. Een beetje cynisch zou je kunnen zeggen dat de omroep de streektaal(muziek) al in het museum heeft gezet en het nu nog even wachten is op het definitieve uitsterven ervan... Maar tegelijk wijst hij erop dat er bijvoorbeeld wel veel aandacht is geweest voor het afscheid van zijn band en dat dat toch ook iets zegt over de status van Zeeuwstalige muziek. Het heeft nog steeds een hoge nieuwswaarde... Ook de Zeeuwse Coverwedstrijd is een belangrijk evenement, dat naast Zing Zeeuws wellicht kan bijdragen aan de continuïteit van de Zeeuwstalige muziek, zegt Edy van Driel. Als meer bandjes met (jongere) muzikanten hieraan gaan deelnemen en gaan zingen over hedendaagse, alledaagse of algemene onderwerpen, kan wellicht als spin off een soort 'Nieuwe Zeeuwse Holve' (nieuwe Zeeuwse golf) ontstaan... Nu is al duidelijk dat de tekstuele bijdragen aan de Zeeuwse Coverwedstrijd meer en meer hun nostalgische karakter verliezen en steeds meer algemene of eigentijdse onderwerpen behandelen. En - zo eindigt Edy van Driel - nog een lichtpuntje: Broeder Dieleman - ooit ook deelnemer aan Zing Zeeuws en vorige keer presentator en medeorganisator, treedt als pleitbezorger van zijn eigen dialect op door heel Nederland. Blijkbaar is er toch markt voor goede streektaalmuziek, zelfs buiten Zeeland! Zing Zeeuws 2014 werd georganiseerd door de SCEZ in samenwerking met Stichting De Zeeuwse Taele. De jury bestond uit Ries de Vuyst (winnaar Zing Zeeuws 2010 en 2012), Joop van den Bremen (initiatief nemer), Elsa van Hermon (Omroep Zeeland), Jaap Murre (De Zeeuwse Taele) en Wim Scholten (SCEZ). De presentatie was in handen van Bert van Leerdam (BvLmedia). Het evenement werd financieel ondersteund door Sichting Renesse en het DELTA Zeeland Fonds. Zeeuws Erfgoed 19 december 2014 04

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2014 | | pagina 19