Zeeuwse webquest 'Sporen van WWII' - 1 I''"" ■3 1 'Sporen van WWII' is een webquest* voor leerlingen van het voortgezet onderwijs over de overblijfselen van de Tweede Wereldoorlog in het landschap. De leerlingen doen onderzoek naar een zelfgekozen locatie en maken hiervan een verwerking. www.sporenww2.nl www.worldwar2heritage.com/nl UI ij r.ro'F- .-iiiWhV ■rnnfB"%i i In i-.-Tl"! !*v ij-r jp n - mis %dir (een specifieke locatie in) Zeeland. Ook oefenen ze diverse vaardigheden zoals informatie verzamelen, ordenen en verwerken. De leerlingen testen eerst hun kennis over de internationale situatie voor, tijdens en na de Tweede Wereldoorlog. Daarna kiezen ze een rol. In de hoedanigheid van bijvoorbeeld verzetsstrijder proberen ze zoveel mogelijk informatie te verzamelen over een deel van de Atlantik Wall. Nuttige informatie voor de geallieerden! Internet en locatiebezoek De webquest kent een flexibele opzet. Leerlingen kunnen er vier tot twintig uur aan besteden. In de uitgebreide variant van twintig uur bezoeken de leerlingen een locatie en interviewen ze mensen. In de minimale variant maken de leerlingen alleen gebruik van internetbronnen. riMISTHH- r H 1ia H 411 rjr;pi:wn j I-I"" nlT Via de webquest breiden leerlingen hun kennis uit over de Tweede Wereldoorlog en leggen zij deze ook vast. 'Sporen van WWII' is in opdracht van de Provincie Zeeland en de gemeente Middelburg ontwikkeld en is onderdeel van het grootschalige Europese 2 Zeeën-project 'Erfgoed van de Tweede Wereldoorlog', 'World War II Heritage'. Dit samenwerkingsverband bestaat uit tien partners uit de vier landen in het zogenaamde 2 Zeeën-gebied (Frankrijk, Engeland, Vlaanderen, Nederland). De Tweede Wereldoorlog heeft een blijvende stempel gedrukt op het landschap in dit gebied. Op veel plekken liggen fysieke overblijfselen uit de oorlog zoals bunkers en tankgrachten. Het project World War II Heritage wil zoveel mogelijk informatie over de tastbare overblijfselen van de Tweede Wereldoorlog vastleggen en toegankelijk maken voor het publiek in het gebied. Het voortgezet onderwijs vormt een van de doelgroepen en wordt met deze webquest bereikt. Kennis en vaardigheden Met de uitvoering van de webquest leveren de leerlingen van de klassen 2 vmbo en 3 havo/vwo een bijdrage aan het vastleggen van de Zeeuwse oorlogsgeschiedenis. Een belangrijke taak. Er zijn immers steeds minder mensen die de Tweede Wereldoorlog zelf hebben meegemaakt. Daarom is het belangrijk nu zoveel mogelijk informatie van ooggetuigen vast te leggen, zodat de bijzondere verhalen over Zeeland tijdens de Tweede Wereldoorlog bewaard blijven. Met de webquest breiden de leerlingen hun kennis uit over de gevolgen van de Tweede Wereldoorlog voor De webquest bestaat uit zeven vaste stappen. Belangrijke onderdelen zijn het opzetten van het onderzoeksplan en een lijst met relevante internetbronnen. Daarnaast biedt de website www.sporenww2.nl de volgende extra functionaliteiten: - Een interactieve kaart met basisinformatie over diverse belangrijke locaties in het totale gebied. De leerlingen kunnen hier zelf locaties aan toevoegen. - Schrijf geschiedenis; hier kunnen de leerlingen hun eind product plaatsen. Ze verwerken de gevonden informatie in een filmpje, verslag, PowerPoint, collage, infographic*, of brief. Voor de Engelse, Franse en Vlaamse partners is er een eigen variant van de webquest ontwikkeld. Ook Engelse, Franse en Vlaamse leerlingen kunnen dus hun bijdrage leveren aan het vastleggen van de West-Europese oorlogsgeschiedenis. Webquest: een onderzoekopdracht voor leerlingen op het internet Een infographic of informatieve illustratie geeft een informatieve weergave van verschillende objecten met een combinatie van tekst en beeld (bron: Wikipedia) Zeeuws Erfgoed 1 4 september 2014 03

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2014 | | pagina 14