AN BI J MOnuMENTaal Bij de omslag I f Zeeuws Erfgoed www.zeeuwseankers.nl UOIOTOn jaargang 13 nr. 1 maart 2014 Zeeuws Erfgoed - blad voor erfgoedliefhebbers is een uitgave van Stichting Cultureel Erfgoed Zeeland en verschijnt vier keer per jaar. Dit blad informeert over het materieel en immaterieel erfgoed in Zeeland. De activiteiten van de SCEZ worden mede mogelijk gemaakt door de Provincie Zeeland. Redactie Saskia Buitenkamp, Marinus van Dintel, Jan Kuipers, Veronique De Tier en Janneke de Wit Eindredactie Saskia Buitenkamp, Marinus van Dintel en Jan Kuipers Foto's SCEZ, tenzij anders vermeld. Auteursrecht Het auteursrecht van Zeeuws Erfgoed (gehele uitgave) berust bij de SCEZ; van externe bijdragen bij de auteurs. Gehele of gedeeltelijke overname of publicatie van artikelen is uitsluitend toegestaan met bronvermelding na toestemming van de SCEZ en de rechthebbende(n). De SCEZ streeft er met de uiterste zorgvuldigheid naar om voorafgaand aan het moment van publicatie contact op te nemen met de rechthebbende(n). De SCEZ kan op geen enkele wijze aansprakelijk worden gesteld voor door derden aangeleverd beeldmateriaal waarop auteursrecht berust. Algemeen Nut Ie- Beogende Instelling Ji' Stichting Cultureel Erfgoed Zeeland Postbus 49 4330 AA Middelburg Bezoekadres Het Schuitvlot, Looierssingel 2 T +31 (0)118-670870 E info@scez.nl Twitter SCEZ ©erfgoedzeeland www.scez.nl Contact redactie en administratie Reacties en adreswijzigingen bij voorkeur digitaal via zeeuwserfgoed@scez.nl of via postbus 49, 4330 AA Middelburg o.v.v. kopij Zeeuws Erfgoed. Opmaak decreet, Ramon de Nennie, Middelburg Druk Grafimedia Partners, Middelburg Aan dit nummer droegen bij Leo Adriaanse, Jeanine Dekker, Robert van Dierendonck, Arno van den Dorpel, Johan Francke, Leida Goldschmitz, Leo den Heijer, Henk Hendrikse, Wim Jakobsen, David Koren, Jan Kuipers, Judith van Loon, Josien Pootjes, Wim Scholten, Henk van de Schraaf, Veronique De Tier, Truus Trimpe Burger-Mekking, Tony Veenstra, Janneke de Wit, Jan van Zon en Reinier Zondervan 2014 is het landelijke 'Jaar van Mobiliteit en Mobiel Erfgoed' (www.20l4mobiel.nl). Initiatiefnemer Stichting Mobiele Collectie Nederland wil met dit Jaar aandacht vragen voor het onmiskenbaar historisch belang van schepen, stoomlocomotieven, snelwegen en vliegvelden, havens en waterwegen voor de welvaart van Nederland. Honderdduizenden vrijwilligers en particulieren zetten zich in voor het behoud van deze iconen van onze mobiliteitsgeschiedenis, waaronder zich ook prachtige Zeeuwse voorbeelden bevinden. De rubriek MOnuMENTaal besteedt gedurende het jaar '2014 Mobiel' aandacht aan vier initiatieven van eigen bodem, te beginnen met de Stoomtrein Goes-Borsele (SGB). In 1927 werd op Zuid-Beveland een net van tramlijnen geopend, aangelegd door de Spoorwegmaatschappij Zuid-Beveland. De lijnen werden in exploitatie gegeven aan de NS. Het net omvatte de lijnen Goes-Wolphaarts- dijkse Veer, Goes-Wemeldinge en de ringlijn Goes-Borssele- Hoedekenskerke-Goes. Het netwerk was vooral in gebruik voor het vervoer van landbouwproducten, maar ook in personenvervoer was voorzien. Helaas was het personenvervoer niet erg rendabel, mede door de onpraktische ligging van veel stationnetjes en de opkomst van het busvervoer. Reeds halfjaren dertig van de twintigste eeuw werd het personenvervoer beëindigd, behalve op het gedeelte Goes-Hoedekenskerke (in aansluiting op de veerboot naar Terneuzen). Op deze lijn hield het vervoer stand tot kort na de oorlog. Het landbouwvervoer liep beter, vooral in het suikerbieten seizoen. Dit goederenvervoer bleef op de ringlijn bestaan tot 1971; de twee andere lijnen waren in de oorlog reeds opgebroken door de Duitse bezetter. De ringlijn werd vanaf 1972 weer door treinen bereden: de in 1971 opgerichte Stoomtram (later: Stoomtrein) Goes-Borsele was gestart met een toeristische stoomtrein- dienst op het gedeelte Goes-Hoedekenskerke-Oudelande. Anno 2014 zijn de SGB-vrijwilligers actiever dan ooit: de treindienst is uitgebreid, er wordt gestaag doorgewerkt aan het museumterrein in Goes en in Hoedekenskerke worden tal van attracties geëxploiteerd, vooral gericht op kinderen. Portret van Anna van Gelder (1614-1685), derde vrouw van Michiel de Ruyter, in 1668 geschilderd door Hendrik Berckman. Michiel de Ruyter speelt een centrale rol in de heringerichte kazematten in het Keizersbolwerk in Vlissingen. Zijn verhaal 'voor de schermen' wordt verteld vanuit het perspectief van Anna van Gelder. Zij was immers de vrouw 'achter de schermen', niet alleen als steun en toeverlaat voor Michiel maar ook als degene die de financiële zaken regelde als hij op zee was. Michiel de Ruyter staat ook centraal in de televisie-uitzending van de Canon van Zeeland, op 25 maart bij Omroep Zeeland. Zeeuws Erfgoed 3 1 maart 2014 01

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2014 | | pagina 31