Regionale productie in Zeeland Van de 410 geïnventariseerde heiligenbeeldjes uit Zeeland is 13 procent gemaakt van terracotta (inclusief enig grijs- bakkend materiaal): een goedkopere grondstof dan pijpaarde en voor pottenbakkers gemakkelijk beschikbaar. Zij maakten hun potten immers ook van deze grondstof. Het ligt daarom voor de hand om deze beelden als productie van lokale pottenbakkers te beschouwen. Dat men in Zeeland al vroeg beschikking had over dit type heiligenbeeldjes bewijzen twee vondsten van Mariabeeldjes uit Nieuwlande en Reimerswaal. Het beeldje uit Nieuwlande is gemaakt van grijsbakkende klei en werd vervolgens ondergedompeld in een witte engobe. Het Reimerswaalse beeldje is oxiderend gebakken, maar in de kern ook grijs gekleurd. Ook bij dit beeldje zijn resten van een witte engobe aanwezig. De vormgeving van met name de gezichten van Maria en Jezus is vrij banaal en staat in schril contrast met de kwaliteit en levensechtheid die we van de Utrechtse beelden kennen. Deze beeldjes zullen daarom veel ouder zijn en behoren tot de vroegste heiligenbeeldenproductie in dit materiaal; de datering is eerste helft veertiende eeuw. Sint-Hiëronymus Kerkvader Hiëronymus leefde van 347 tot 420. Paus Damasus droeg hem op om alle in omloop zijnde bijbel teksten te bewerken tot één bijbeluitgave. Deze uitgave is tot op de dag van vandaag in omloop bij de katholieke kerk. Hiëronymus wordt vaak met een kardinaalshoed afgebeeld en bij zijn voeten staat of ligt meestal een leeuw. Volgens de legende zou hij een leeuw verlost hebben van een doorn in zijn poot. De leeuw was zo dankbaar dat hij een trouwe huisgenoot van hem werd. In Zeeland is één pijpaarden beeldje gevonden van Hiëronymus. Het werd opgegraven in de stad Reimerswaal. Hiëronymus heeft een boek in zijn hand en de leeuw staat op zijn achterpoten voor hem. De zeskantige sokkel is voorzien van bogenfriezen naar Utrechts voorbeeld. In de rest van Nederland is verder slechts één fragment van een pijpaarden Hiëronymusbeeld bekend, dat zich in het Centraal Museum te Utrecht bevindt. Relië0mal Heiligenbeeldjes werden vervaardigd met gebruikmaking van een mal. Dergelijke mallen zijn bij de inventarisatie niet aan het licht gekomen. In het verdronken Reimerswaal is wel een mal van een pijpaarden reliëf gevonden. Het betreft een mal van een klein type rechthoekig reliëf met daarop een heilige in een nis. De op een sokkel staande heilige wordt omkaderd door een lijst met een gotisch randschrift, terwijl ook vaak in de nimbus van de heilige spreuken zijn weergegeven. Tot nog toe is dit het enige bekende fragment in Nederland van een mal voor dit type reliëf. De datering van deze reliëfs wordt geplaatst in de tweede helft van de vijftiende eeuw. Arno van den Dorpel Literatuur H. van Os, 1994: Gebed in schoonheid. Schatten van privé-devotie in Europa 1300-1500, Amsterdam. S. Ostkamp, 2001: Productie en gebruik van pijpaarden en terracotta devotionalia in de Nederlanden (circa 1350-circa 1550). In: Judocus Vredis, kunst uit de stilte, Deventer/Munster, 188-256. S. Ostkamp, 2012: Van Utrechtse bodem? Utrecht en de productie van pijpaarden devotionalia. In: M. Leeflang K. van Schooten, Middeleeuwse beelden uit Utrecht 1430-1530, Antwerpen. Vijftiende-eeuws pijpaarden beeldje van Sint Hiëronymus. Vindplaats Reimerswaal, particuliere collectie. Pijpaarden fragment van een reliëfmal, gevonden in Reimerswaal. Particuliere collectie (foto's Arno van den Dorpel). Zeeuws Erfgoed maart 2014 01

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2014 | | pagina 11