Twee Zeeuwse bouwwerken voorgedragen voor status rijksmonument Zeelandbrug Pasveersloot De Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed in Amersfoort heeft 89 waardevolle en kenmerkende bouwwerken en locaties uit de wederopbouwperiode 1959-1965 voorgedragen als rijksmonument. In de selectielijst staan twee Zeeuwse objecten: de Pasveersloot in Dreischor en de Zeelandbrug tussen Zierikzee en Colijnsplaat. Het aanwijzingsprogramma is een vervolg op de 'Top 100' van minister Plasterk uit 2008, die betrekking had op de architectuur uit de periode 1940-1958. Net als bij deze wederopbouwmonumenten gaat het om excellente bouwwerken in de ontwikkeling van de architectuur, bouwtechniek of ruimtegebonden kunst. Deze toonbeelden zijn geselecteerd aan de hand van een aantal categorieën, waaronder economie, verzuiling en verzorgingsstaat. Ook is gekeken naar de verschillende architectuurstromingen en het oeuvre van architecten. Extra aandacht is uitgegaan naar groenaanleg, afwerking en materiaalgebruik, en een evenwichtige regionale spreiding. De Rijksdienst vroeg onder andere de Zeeuwse gemeenten en de SCEZ om suggesties te doen met betrekking tot de op te stellen selectielijst. Tientallen Zeeuwse objecten werden voorgedragen, waarvan na een zorgvuldige weging de Pasveersloot en de Zeelandbrug voor de nationale selectie werden geselecteerd. De selectielijst met in totaal 89 potentiële nieuwe rijksmonumenten is op 18 maart door minister Bussemaker van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap voor advies overhandigd aan de Raad voor Cultuur. Naar verwachting zal de minister dit najaar de definitieve lijst bekendmaken. Precies vijftig jaar geleden werd een begin gemaakt met de bouw van de Zeelandbrug. Deze eerste verbinding over open zeewater moest Zeeland beter ontsluiten naar de rest van Nederland. Want hoewel de kort daarvoor aangelegde wegen over de deltadammen Zeeland open hadden gelegd voor het verkeer, bleef de Oosterschelde een obstakel. Dit kwam vooral doordat de bestaande veerverbinding tussen Zierikzee op Schouwen-Duiveland en Kats op Noord-Beveland de groeiende verkeersdruk niet aankon. Om zowel de handel als het toerisme te bevorderen besloot de Provincie Zeeland tot de aanleg van een ruim vijf kilometer lange tolbrug tussen Zierikzee en Colijnsplaat. Begin 1963 werd gestart met de bouw. Uiteindelijk kwamen 52 gebogen brugelementen te rusten op 54 pijlers. Om de doorgang van de scheepvaart niet te belemmeren, werd tevens een 40 meter lang beweegbaar gedeelte in de brug opgenomen. Op 15 december 1965 werd de - toen nog Oosterscheldebrug geheten - Zeelandbrug door koningin Juliana officieel voor het verkeer in gebruik genomen. Het was op dat moment de langste brug van Europa, een positie die pas in 1998 werd prijsgegeven met de oplevering van de Vasco da Gamabrug in Lissabon. Vijftig jaar na aanvang van de bouw is de Zeelandbrug nog steeds de langste brug van Nederland en staat hij symbool voor zowel de provincie Zeeland als de grote infrastructurele projecten die in de periode van de (late) wederopbouw het vervoer over de weg moesten ve rge makkel ijken. (foto Ben Aeelt, DNA Beeldbank Zeeland) De Pasveersloot aan de Welleweg in Dreischor is een waterzuiverings installatie naar een ontwerp van de Middelburgse ingenieur Aale Pasveer. De met kinderkopjes beklede sloot uit 1960 deed tot 2001 dienst als bacteriologische zuiveringsinstallatie. Daarna werd het van wege de beperkte capaciteit buiten bedrijf gesteld. Na een grondige renovatie door de Stichting Beschermd Erfgoed Schouwen-Duiveland werd de Pasveersloot in 2003 als industrieel monument overgenomen door het Streek- en Landbouwmuseum Goemanszorg in Dreischor. Een Pasveersloot, ook wel oxydatiesloot genaamd, was een goedkope manier om water te zuiveren. In de sloot werd rioolwater in geringe hoeveelheden rondgepompt. Bacteriën uit het rioolwater zorgden voor de zuivering van het water, waardoor na een paar dagen het water voor zo'n tachtig procent schoon was. Het onderzoek naar deze methode werd door Pasveer in 1953 bij TNO in Delft gestart en bleek al gauw succesvol: reeds in 1954 verscheen de eerste Pasveersloot in Voorschoten. Mede vanwege de aanvaardbare kosten van de methode was de Pasveersloot van grote betekenis voor de zuivering van riool water en kreeg het ontwerp wereldwijd navolging. Zeeuws ErfgOed 6 juni 2013/02 MONUMENTEN

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2013 | | pagina 6