Internationaal project 'the untold story' van start Uitwisseling van Duitse leerlingen met Zeeland STORY Het internationale project 'the untold story5 is dit schooljaar van start gegaan met een pilot. Het project over de Tweede Wereldoorlog is door docenten voortgezet onderwijs ontwikkeld vanuit het project 'Memories to Share' van het museum Polderhuis Westkapelle. Op 6 en 7 september vond de eerste uitwisseling plaats. Leerlingen van de Gesamtschule Weierheide uit het Duitse Oberhausen reisden af voor een bezoek aan Zeeland. 'The untold story' gaat over niet-vertelde verhalen van ooggetuigen van WO II, of van de volgende generatie. De leerlingen krijgen de opdracht om bij familie of bekenden te vragen naar de ervaringen gedurende oorlogstijd. Zo krijgen zij een beeld van hoe het leven in die tijd was en welke keuzes mensen toen maakten. Ook zijn er opdrachten bij WO II-monumenten in de directe omgeving van de scholen. Al deze opdrachten hebben de docenten samen ontwikkeld en op het Europees platform eTwinning geplaatst. Behalve digitale opdrachten zijn er ook twee keer per jaar uitwisselingen tussen de samen werkende scholen. De eerste uitwisseling was naar Zeeland en de tweede uitwisseling zal in april 2013 naar Oberhausen zijn. Engelstalig programma Donderdag 6 september arriveerde rond lunchuur een bus met 23 Duitse leerlingen en 3 docenten in Krabbendijke. De leerlingen werden warm onthaald door de derde klas vmbo van het Calvijn College. De leerlingen kenden elkaar al via het digitale platform van eTwinning. Zij werken dit jaar allemaal aan de opdrachten van 'the untold story'. De Duitse leerlingen doen dat gedurende het hele schooljaar als keuzeproject. De leerlingen van het Calvijn College werken tijdens de geschiedenislessen aan het project. Tijdens een paar zonnige najaarsdagen werd een vol programma gedraaid. De leerlingen werden door samenwerkingsopdrachten aangespoord om contact met elkaar te maken. Samen lunchen, tenten opzetten, volleyballen, musea bezoeken en gezamenlijk een kunstwerk maken vergde veel overleg. De voertaal van 'the untold story' is Engels. Zowel het digitale programma als het programma tijdens de fysieke uitwisselingen is Engelstalig. Ook de gastdocenten van de musea vertelden hun verhaal in het Engels. De leerlingen moesten dus een vrij goede Engelse woordenschat hebben. Coördinatie en looptijd De SCEZ coördineert het project. Tijdens dit jaar worden scholen uit tenminste nog twee Europese landen uitgenodigd om vanaf het volgende schooljaar mee te werken aan het project. De bedoeling is dat deze scholen op zoek gaan naar een samenwerking met een Zeeuwse school. Andersom kan ook: een Zeeuwse school gaat een samenwerking aan met een school in het buitenland. Er zal worden samengewerkt met diverse culturele instellingen in Zeeland en in het buitenland. Om na dit pilotjaar de uitwisselingen mogelijk te blijven maken wordt naar (Europese) subsidie gezocht. In mei 2015 wordt het project afgesloten. Scholen (v.o.) in Zeeland die interesse hebben om aan dit internationale project mee te werken kunnen contact opnemen met de adviseur erfgoededucatie Josien Pootjes, jm.pootjes@scez. nl. Bezoek aan het Bunkermuseum in Zoutelande. i Lunch met Zeeuwse klaargemaakt door leerlingen van het Calvijn College. Kunstwerk van gips om de samenwerking tot uidrukking te brengen. Zeeuws ErfgOed 9 december 2012/04 ERFGOEDEDUCATIE

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2012 | | pagina 9