Colofon MonuMENTaal Cultureel Erfgoed www.scez .nl Bij de omslag Zeeuws Erfgoed is een uitgave van Stichting Cultureel Erfgoed Zeeland en verschijnt vier keer per jaar. Deze nieuwsbrief informeert over archeologie, cultuurhistorie, erfgoededucatie, monumenten, musea, streektalen en volkscultuur in Zeeland. Zeeuws Erfgoed wordt mede mogelijk gemaakt door de Provincie Zeeland. Abonnementen en adreswijzigingen alleen schriftelijk via postbus 49 o.v.v. Zeeuws Erfgoed. Redactie Marinus van Dintel, Aad de Klerk, Jan Kuipers, Veronique De Tier en Janneke de Wit Eindredactie Saskia Buitenkamp, Aad de Klerk en Jan Kuipers Foto's Stichting Cultureel Erfgoed Zeeland, tenzij anders vermeld. De SCEZ streeft er met de uiterste zorgvuldigheid naar om voorafgaand aan het moment van publicatie contact op te nemen met de rechthebbenden. De SCEZ kan op geen enkele wijze aansprakelijk worden gesteld voor beeldmateriaal, door derden aangeleverd, waarop auteursrecht berust. Opmaak decreet, Ramon de Nennie, Middelburg Druk Meulenberg, Middelburg Contact Stichting Cultureel Erfgoed Zeeland Postbus 49 4330 AA Middelburg Bezoekadres locatie De Burg, Groenmarkt 13 T 0118-670870 F 0118-670880 E info@scez.nl Zeeuws Erfgoed jaargang 11 nr. 4 Stichting Zeeland december 2012 - Zeeuws Archief Nieuws nr. 56 Aan dit nummer droegen bij ARCHEOLOGIE Guus Besuijen, Robert van Dierendonck, Henk Hendrikse, Hans Jongepier en Jan Kuipers CULTUURHISTORIE Paul Harthoorn, Kees Knulst en Sophie Oosterwijk ERFGOEDEDUCATIE Josien Pootjes MONUMENTEN Marinus van Dintel, Sandra Dobbelaar, David Koren, Tony Veenstra en Jan van Zon MUSEA Jeanine Dekker, Marcelle Immink, Stef Traas en Janneke de Wit STREEKTALEN Veronique De Tier MONUMENTAAL Jeanine Dekker ALLERLEI Leo Adriaanse, Marinus van Dintel, Johan Francke, Rogier Havermans en Truus Trimpe Burger-Mekking Aanlevering van kopij Voor het volgende nummer en/of reacties op deze nieuwsbrief bij voorkeur digitaal tot 14 januari 2013, zeeuwserfgoed@scez.nl of via postbus 49, 4330 AA Middelburg o.v.v. kopij Zeeuws Erfgoed. De bouwvallige villa Jufferschans 'in Italiaanse stijl' uit 1913, bij de voormalige Jonkvrouwschans te IJzendijke, is tegenwoordig vooral bekend als 'spookhuis'. Het pand kreeg de afgelopen jaren flink veel media-aandacht; hedendaagse 'ghost hunters' deden er onderzoek. Een waarneming uit 2009 meldt: "In de huiskamer zagen we lichtflitsen, een paar vortaxen, een paar keer een grijze schim en wat vreemde geluiden. Ook nabij de heg zagen we een paar grijze schimmen en hoorden we voetstappen. Het was ook steeds een andere plek die steeds anders aanvoelde." De griezelige reputatie en hedendaagse volksverhalen ontstonden nadat dit buitenhuis in 1976 aan verwaarlozing was overgegeven. De oorspronkelijke schans ten zuiden van IJzendijke dateerde uit 1605. Het was een vierkant gebastioneerd werk met gracht en contrescarp, waarvan de wallen ook fungeerden als zeewering. Door middel van een 400 meter lange dijk was de schans verbonden met IJzendijke in het noorden. Zij diende tot 1702 ter beheersing van de scheepvaart in het Jonkvrouwgat en speelde daarna een rol als onderdeel van de Passageulelinie. De nog in het landschap te herkennen schans werd tijdens de Belgische Revolutie in 1831 weer opgemaakt met bastionnetjes op de hoeken en voorzien van een kleine kazerne. Zij werd gesloopt in 1839. IJzendijke e.o. met Juffrouwschans. Detail van kaart Hattinga 1746. Erfgoed leeft, ook het immateriële. Het is niet alleen aanwezig in allerlei traditionele gebruiken, maar dient ook als inspiratiebron in de kunst en kunstnijverheid. Meekrapwortels zijn opnieuw ontdekt als middel om textiel te verven, handwerken is in de vorm van wildbreien aan een revival begonnen en sieraden bij de Zeeuwse streekdracht worden nu met liefde bij eigentijdse kleding gedragen. Zeeuwse broekstikken krijgen een vrije interpretatie als woondecoratie en eind oktober verscheen een boek met recepten als vervolg op het overweldigende succes van het Zeeuwse Knop Bakblik. En dan een ander icoon van de provincie: Zeeuws Meisje. Ze is al meer dan een eeuw oud en onderging regelmatig een gedaantewisseling. Het oudste Zeeuws Meisje dateert uit 1894, toen een gestileerde Zuid-Bevelandse op margarinepakjes verscheen. In die tijd zetten bedrijven wel vaker portretten van vrouwen in Zeeuwse dracht in voor reclamedoeleinden. In de jaren twintig prijkte een Zuid-Bevelandse bovendien op het bankbiljet van 10 gulden. Het Zeeuws Meisje van de margarine trok veel aandacht met televisiespotjes die vanaf de jaren zeventig werden uitgezonden. Menigeen, onder wie de toenmalige commissaris van de koningin, ergerde zich aan het 'margarinetrutje', dat deed voorkomen alsof zuinigheid een karaktertrek van alle Zeeuwen Nieuwe Zeeuws Meisjes volgden. In 2005 ging de titel naar Anna Dieleman in haar rood met blauw boerenbonten jurkje met vetersluiting. In een nieuwe poging te "breken met het traditionele botertrutje" lanceerde kunstenaar-fotograaf Rem van den Bosch dit jaar een zoektocht naar een Nieuw Zeeuws Meisje. Anne van Weenen won de competitie in een creatie van streekdrachtkleding. Ontwerpster was Marty Weststrate, die hiervoor de kleding van haar oma gebruikte. Van boterbabbelaarmaker JB Diesch, die zich een nieuwe visuele identiteit gaat aanmeten, krijgt het Nieuwe Zeeuws Meisje een ereplek op de babbelaarblikjes. Zeeuws Erfgoed 27 Colofon Bij de omslag Monumentaal

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2012 | | pagina 27