De Canonkaravaan doet (we
wederom) Zeeland aarf
De Canon van Nederland
telt 50 vensters: belang
rijke personen, creaties en
gebeurtenissen die samen
laten zien hoe Nederland
zich ontwikkeld heeft tot
het land waarin we nu
leven.
Dat geeft een chronologisch beeld van dit onderwerp in
Nederland.
En er was natuurlijk ook even tijd voor een intermezzo
van de Stichting tot Behoud van Roodkapje de Boze
Wolf. 'Rijn en Trijn' zagen ook wel een Canonvenster
gevuld met het sprookje van Roodkapje.
Op 4 juni 2008 deed de Canonkaravaan voor de eerste
maal Zeeland aan. 14 maart trok de karavaan opnieuw
naar Zeeland. Waarom trokken deze karavanen over de
Canon door het land en naar Zeeland? Wat was de
boodschap van de stichting entoen.nu, organisator van
deze evenementen?
De SCEZ was medeorganisator van deze karavaandag
voor Zeeland. Jan Kuipers, medeauteur van Geschiedenis
van Zeeland. De Canon van ons Zeeuws verleden hield een
lezing en Josien Pootjes hield een workshop. Regionale
Canons en mogelijkheden voor het gebruik daarvan in
het onderwijs was het thema van deze bijdragen.
Woensdag 14 maart werd het Canonkaravaan evenement
gehouden in het Abdijcomplex te Middelburg. Het was
een dag vol informatie over hoe het basisonderwijs aan de
slag kan met de Canon. Tenslotte staat sinds 2010 de
Canon van Nederland in de kerndoelen. Elke school staat
dus voor de vraag: "Wat doen we met de canon in ons -
toch al zo drukke lesprogramma?" De Canonkaravaan
was een nascholingsdag waarop deze vraag vanuit
verschillende invalshoeken van een direct toepasbaar
antwoord werd voorzien. Met praktische tips die meteen
in praktijk konden worden gebracht.
De eerste Canonkaravaan bracht het toen nieuwe begrip
Canon onder de aandacht bij het basis- en voortgezet
onderwijs. Deze tweede karavaandag liet zien hoeveel
praktische informatie het onderwijs kan vinden via de
website www.entoen.nu.
www.entoen.nu
De website, die in vele talen beschikbaar is, geeft
docenten en leerlingen historische informatie over de
vensters. Samen vormen zij de bron waaruit leerkrachten
kunnen putten om de tien geschiedenistijdvakken van de
commissie De Rooij te illustreren. Er zijn kant-en-klare
lessen te vinden, literatuuroverzichten, websites, musea
en archieven worden genoemd en tips voor 'erop uit'.
De informatie komt door middel van teksten, foto's
en vele filmpjes. Prachtig materiaal om tijdens de
geschiedenisles te tonen aan de leerlingen. Wat ook
een mooie mogelijkheid van de site is, is het geven van
een zoekopdracht over een thema als 'spoorwegen'.
Lezing door Jan Kuipers,
medeauteur van
Geschiedenis van Zeeland'
Muzikaal intermezzo
door Rijn en Trijn.
Wat mij vooral bij is gebleven van de Canonkaravaan is de website entoen.nu. Als (aankomend)
leerkracht in het basisonderwijs kun je hier veel extra materiaal vandaan halen. Op het eerste gezicht lijkt
het niet zo'n uitgebreide website, totdat je eens goed gaat rondneuzen. Dankzij deze dag heb ik nu een
goed beeld van de mogelijkheden van deze site. Door een duidelijke uitleg werd je er wegwijs mee
gemaakt.
Je doorloopt de geschiedenis van Nederland in een chronologische volgorde door middel van concrete
verhalen. De afbeelding die bij het venster hoort (bijvoorbeeld De Verenigde Oost-Indische Compagnie)
slaat niet alleen op de VOC, maar op alle gebeurtenissen in die periode. Zo gaat het in dit venster om
de overzeese expansie. Je opent dus een venster en vindt er een veel grotere wereld achter dan je verwacht.
Op een basisschool werk je natuurlijk met een methode en niet alle methodes zijn hetzelfde.
De ontwikkelaars van de canon vinden dat iedereen kennis moet hebben van de vijftig vensters.
Maar wat als dat onderwerp niet aan bod komt in de methode? Daar hebben ze iets handigs voor
bedacht: de methodecheck! Met de methodecheck kun je checken of het onderwerp aan bod komt in
jouw methode, tijdens welk leerjaar en in welk blok. En als het niet aan bod komt, dan wordt er via de
website extra materiaal aangeboden om alsnog een les over dat venster te kunnen geven.
Belinda Dirven, stagiaire erfgoededucatie bij de SCEZ
derdejaars student Pabo aan de HZ University of Applied Sciences in Vlissingen
deCANONMAAVMN
Zeeuws Erfgoed 23 juni 2012/02 ERFGOEDEDUCATIE