Van
Ruim aanbod voor het onderwijs
Vensters
op Zeeuws Erfgoed
Monitor Actieplan
Cultuurbereik
in Zeeland
DE CONSUL
Minimuseumpje
voor groep 3 en 4.
Afbeelding van schilderij
van Pieter Brueghel met
kinderspelen.
Speelgoed, vroeger en nu
De SCEZ heeft voor de Oosterschelderegio een project
over 'binnenspelen' ontwikkeld, voor alle niveaus van
het primair onderwijs. In samenwerking met het
Gemeentearchief Goes, het Provinciaal Archeologisch
Depot (SCEZ), het Stadhuismuseum in Zierikzee en
twee 'gastdocenten', is er een schitterend product
ontstaan. (En natuurlijk hartelijk dank aan alle mensen,
die aan de oproep in Zeeuws Erfgoed van december 2006
om oud speelgoed uit te lenen gehoor hebben gegeven!)
De lessen rondom dit project zijn vanaf groep 1 t/m groep
8 in een doorgaande leerlijn uitgewerkt. In vier lessen
wordt het thema 'speelgoed' gebruikt als kapstok om uit
te komen bij vragen als "wat is oud en wat is nieuw?",
"hoe speelden kinderen vroeger en nu?" en "wordt
speelgoed ook in een museum bewaard?".
Kleuters hebben nog geen historisch tijdsbesef, maar
kunnen wel te weten komen waarmee hun ouders, of
grootouders speelden. Kunnen de kinderen nog tollen?
Kennen ze het 'Zwarte Piet-spel' en het 'Vlooienspel' nog?
En wat is het verschil tussen het 'Mens erger je niet-spel'
van vroeger en nu? De allerkleinsten maken tijdens de
laatste les in hun klas een 'knuffelmuseum'. Groep 3 en
4 brengen door hen verzamelde spulletjes mee, spulletjes
waar ze trots op zijn en waarvoor ze een eigen
minimuseumpje gaan inrichten!
De groepen 5 t/m 8 leren hoe kinderen zich door de
eeuwen heen behoorden te gedragen. Wat voor speel-
mogelijkheden hadden zij eigenlijk in de tijd van Jagers
en Boeren, of van Ridders en Monniken? En waarvan
maakten de mensen vroeger hun speelgoed? Soms is daar
weinig voor nodig: een muisje vouwen van een boeren-
zakdoek bijvoorbeeld. Kunnen de kinderen dat nu ook?
Proberen maar! Het varken bleek de leverancier van veel
speelplezier. De eerste zwemband en koenkelpot werden
gemaakt van een varkensblaas. Basisschool Het Kompas
uit Yerseke zong het koenkelpotlied uit volle borst mee.
Blijkbaar is de koenkelpot in deze regio nog zeer actueel.
Het museumbezoek tijdens de laatste, afsluitende les in
het Stadhuismuseum van Zierikzee is een feest geworden!
"Net een schoolreisje", volgens één van de leerlingetjes.
De computer, de tv, al die dingen bestonden eeuwen
geleden natuurlijk nog niet, men vermaakte zich op
winteravonden bijvoorbeeld met een toverlantaarn.
Hoe die werkt en hoe de plaatjes gemaakt worden, hoe
een museum werkt en wat er gebeurt met de voorwerpen
die binnenkomen en in depot of in het museum zelf
worden tentoongesteld, dat konden de leerlingen tijdens
het museumbezoek allemaal zelf beleven.
rel'
De Zeeuwse canon wordt vanaf voorjaar 2008
gepresenteerd in de Erfgoedmobiel, een verrijdbare
tentoonstellingsunit. In de Erfgoedmobiel komen vijf
'vensters', die zicht geven op de Zeeuwse geschiedenis:
tijdsperiodes en personen die van belang waren voor
hoe Zeeland zich heeft ontwikkeld en de provincie is
geworden waarin we nu leven. Een zesde venster gaan
leerlingen zelf invullen: wat is in hun omgeving, hun
regio, een belangrijk historisch thema?
De Zeeuwse canon richt zich in eerste instantie op
het primair onderwijs. In het lesprogramma wordt
aangegeven hoe de thema's uit de Zeeuwse canon
lesstofvervangend kunnen worden ingezet.
De Provincie Zeeland heeft onderzoek laten verrichten
naar de uitvoering van het 'Actieplan Cultuurbereik'.
Doel van het actieplan is om kunst en cultuur in het
onderwijs en in de samenleving een sterkere positie te
geven. De resultaten van het onderzoek zijn versche
nen in een rapport Cultuureducatie in het primair
onderwijs in Zeeland2006. Het rapport is te vinden op
www.scoopzld.nl (nieuws>cultuureducatie in het pri
mair onderwijs in Zeeland 2006).
Zeeuws Erfgoed 12 juni 2007/02 ERFGOEDEDUCATIE