De ontwikkeling van het project 'Collecties Onderweg ERFGOEDED UCA TIE Vanaf 2001 ontwikkelt de SCEZ het landelijke pilot- project 'Collecties Onderweg', collectiemobiliteit door middel van Erfgoedmobiel en Histotheek. Officieel werd het project op 1 juni afgesloten. Tijdens de ontwikkeling van dit project zijn er steeds belangrijke keuzes gemaakt. Een projectgroep, samenge steld uit leerkrachten van basisscholen en het voortgezet onderwijs én vertegenwoordigers vanuit diverse culturele instellingen, heeft hiervoor adviezen gegeven. De afwegingen: Wat is de beste manier om collectiemobiliteit te realiseren? Brengen we de collectie in leskisten naar de scholen? Hebben de scholen vervolgens een ruimte/klaslokaal beschikbaar om de museale voorwerpen gedurende enkele weken uit te stallen? Huren we steeds tijdelijk Leerlingen in een bus, of.schaffen we een rijdende trailer aan? de Erfgoedmobiel Met welke onderwerpen gaan we dit project starten? Zijn de musea bereid hun voorwerpen uit te lenen aan het onderwijs? Welke eisen worden er gesteld aan de inrichting van de Erfgoedmobiel en aan het exposeren van de collectie? Worden de voorwerpen samen met een vitrine uitgeleend? Mogen de leerlingen overal aanzitten? Hoe gaat het in de praktijk? Met hoeveel leerlingen moet er tegelijk gewerkt kunnen worden? Als er niet met een hele klas tegelijk gewerkt kan worden, wat doe je dan met de andere leerlingen? Hoe kunnen de Erfgoedmobiel en de Histotheek worden ingezet voor het onderwijs en eventuele andere doelgroepen? het doen van onderzoek bekeken en eventueel betast worden! In laatjes onder de vitrines liggen voorwerpen en scherven, die door de leerlingen in de hand genomen mogen worden. Er zijn nog vijf leskisten met opdrachten, die eventueel met de overige leerlingen in een klaslokaal gedaan kunnen worden. Wel wordt er bij de opdrachten steeds verwezen naar voorwerpen in de vitrines van de Erfgoedmobiel. De leerkracht kan besluiten enkele voorwerpen uit de vitrines te halen en in de klas te exposeren. Leerlingen kunnen ook op een ander moment de collectie in de Erfgoedmobiel nog eens langslopen en bekijken. Het thema: 'Uit de put' De keuze voor het thema 'Uit de put' werd bepaald door een aantal factoren. Allereerst beheert de SCEZ het archeologisch depot. Daardoor is het uitlenen van voorwerpen eenvoudig te realiseren. Daarnaast blijken leerlingen ook altijd bijzonder geboeid door archeologische voorwerpen en 'hun verhaal'. Tijdens het uitwerken van het project werd er door twee scholen voor voortgezet onderwijs in Zeeland contact opgenomen met de SCEZ, met de vraag om mee te werken aan de ontwikkeling van een 'module archeologie' voor gymnasium en VWO+. En zo werd het eerste thema, mede door een directe vraag vanuit het onderwijs, bepaald. Eisen aan het exposeren van de collectie Afhankelijk van wat voor collectie er gemobiliseerd gaat worden, zijn er eisen voor het veilig en verantwoord vervoeren en exposeren van de voorwerpen. De inrichting van de Erfgoedmobiel is demontabel gemaakt. De vitrines De leerlingen van de Pontes scholengroep stappen in de Erfgoedmobiel De keuzes: Keuze voor de 'Erfgoedmobiel' Zoals in voorgaande nummers van Zeeuws Erfgoed al is getoond, is gekozen voor de aanschaf van een Onderzoek naar de verrijdbare trailer, de 'Erfgoedmobiel'. Daardoor kan inhoud van een beerput de collectie tot voor de schooldeur worden gereden. De praktijk In de Erfgoedmobiel kan een halve klas (16 leerlingen) tegelijk aan het werk. De leerlingen doen daar onderzoek aan de hand van opdrachten. De voorwerpen die in de Erfgoedmobiel in vitrines staan uitgestald, kunnen voor Zeeuws Erfgoed 26

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2004 | | pagina 26